Cel
Cel szkolenia
Grupa docelowa: managerowie niższego szczebla
Szkolenie obejmuje 4 moduły, 1 test osobowościowy, 3 ćwiczenia indywidualne oraz 1 grupowe ćwiczenie symulacyjne i 1 grupowe ćwiczenie warsztatowe. Program koncentruje się na kluczowych kompetencjach zarządzania zespołem, angażuje uczestników i zapewnia praktyczną wymianę doświadczeń.
Program zapewnia równowagę między teorią a praktyką, angażuje uczestników poprzez ćwiczenia praktyczne i wymianę doświadczeń oraz koncentruje się na kluczowych wyzwaniach zarządzania zespołem na stanowiskach liniowych.
Celem szkolenia jest podniesienie kompetencji uczestników z dziedziny zarządzania zespołem, oraz zapoznanie ich z nowoczesnymi metodami i narzędziami, a także wskazanie źródeł dalszego zdobywania wiedzy i rozwoju.
Zajęcia prowadzone są w sposób dynamiczny, tak by maksymalnie angażować uczestników. Nieformalny, przyjazny styl działania trenera skraca dystans, budując zaufanie i zaangażowanie uczestników. W ofercie wiele ćwiczeń praktycznych, symulacji i analiz przypadków. Profesjonalna wiedza jest podana w taki sposób aby została zapamiętana i maksymalnie, efektywnie spożytkowana w codziennej pracy.
Program
Program
MODUŁ 1: WSTĘP, ROLA I ZADANIA LIDERA ZESPOŁU1. Wprowadzenie i integracja: Krótkie przedstawienie celów szkolenia i uczestników. Kontrakt.
2. Zespół vs Grupa, cechy. Charakterystyka efektywnego zespołu, etapy rozwoju zespołu i rola lidera na każdym z nich.
3. Ćwiczenie indywidualne: Autodiagnoza stylu zarządzania.
- Uczestnicy wypełniają krótką ankietę, określając swój styl kierowania i mocne strony jako lidera
4. Kluczowe kompetencje i zadania menedżera zespołu
5. Budowanie autorytetu: Formalne i nieformalne źródła autorytetu, asertywność w roli szefa.
6. System wartości lidera i komunikowanie oczekiwań zespołowi – expose szefa.
7. 4 style zarządzania:
- Dyrektywny: Menedżer podejmuje decyzje, jasno określa zadania i oczekiwania. Skuteczny przy niskim poziomie kompetencji i zaangażowania pracownika.
- Coachingowy: Menedżer tłumaczy, zachęca do zadawania pytań, wspiera rozwój. Idealny dla pracowników z rosnącymi umiejętnościami, ale jeszcze niepewnych.
- Wspierający: Menedżer przekazuje odpowiedzialność, wspiera w podejmowaniu decyzji. Dla pracowników kompetentnych, ale potrzebujących motywacji.
- Delegujący: Menedżer przekazuje odpowiedzialność i autonomię. Najlepszy dla doświadczonych i zmotywowanych pracowników."
MODUŁ 2: ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁU I DELEGOWANIE ZADAŃ1. Wyznaczanie celów zespołowych i indywidualnych SMART.
2. Ćwiczenie indywidualne - Uczestnicy sami opisują cel ze skryptu metodą SMART.
3. Zarządzanie czasem i priorytetami – wybrane narzędzia praktyczne, omówienie macierzy Eisenhowera.
4. Ćwiczenie indywidualne - Uczestnicy samodzielnie konstruują macierz Eisenhowera na podstawie skryptu z zestawem zadań.
5. Efektywne delegowanie: Zasady skutecznego przekazywania zadań i uprawnień, najczęstsze błędy.
6. Monitorowanie, egzekwowanie i kontrola: Jak sprawdzać postępy bez mikrozarządzania? Rola informacji zwrotnej w procesie kontroli.
7. Ćwiczenie grupowe: Warsztat delegowania
- Uczestnicy w małych grupach przygotowują i odgrywają scenki delegowania zadań, potem analizują skuteczność przekazu i możliwe bariery.
MODUŁ 3: KOMUNIKACJA W ZESPOLE I UDZIELANIE INFORMACJI ZWROTNEJ1. Rola efektywnej komunikacji w budowaniu zaangażowania i przepływie informacji.
2. Ćwiczenie grupowe: Eksperyment komunikacyjny
- Grupy wykonują zadanie wymagające współpracy i komunikacji, po czym analizują, jak bariery komunikacyjne wpłynęły na efekt pracy.
3. Bariery komunikacyjne: Identyfikacja i sposoby minimalizowania najczęstszych barier w komunikacji zespołowej.
4. Konstruktywna informacja zwrotna: Udzielanie pochwał i korygującej informacji zwrotnej (np. model FUO, Komunikat JA).
5. Asertywność w komunikacji: Egzekwowanie zadań i standardów w sposób asertywny.
MODUŁ 4: MOTYWOWANIE I BUDOWANIE ZAANGAŻOWANIA1. Co napędza zespół? Identyfikacja kluczowych motywatorów pracowników (indywidualnych i zespołowych).
2. Motywacja pozafinansowa: Rola uznania, rozwoju, autonomii i dobrych relacji w budowaniu zaangażowania.
3. Metoda błyskawicznej automotywacji.
4. Ćwiczenie indywidualne - Uczestnicy sami ćwiczą zastosowanie narzędzia automotywacji, następnie dzielą się swoimi wrażeniami.
5. System nagród i kar: Zasady skutecznego stosowania wzmocnień pozytywnych i negatywnych.
6. Współpraca vs Rywalizacja: Jak budować kulturę współpracy w zespole?
7. Podsumowanie, refleksja i plan działania: Dyskusja końcowa, wymiana wniosków, indywidualne zaplanowanie przez uczestników wdrożenia 1-2 technik/narzędzi poznanych na szkoleniu. Ankieta po szkoleniu.