Cel
Cel szkolenia
Kluczowym celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom wiedzy oraz przećwiczenie umiejętności z zakresie prowadzenia controllingu personalnego w 4 kluczowych obszarach:
• efektywność biznesowa w obszarze HR,
• analiza rozwiązań personalnych poprzez wskaźniki,
• analiza efektywności funkcji i procesów HR,
• ocena zasobów ludzkich organizacji i ich efektywność biznesowa.
Na tej podstawie uczestnicy uczą się również wytyczania, monitorowania oraz rozliczania optymalnych celów dla obszaru HR oraz kluczowych wskaźników efektywności w tym obszarze.
Korzyści ze szkolenia:• Zdobycie wiedzy z zakresu metod pomiaru efektywności biznesowej obszaru ZZL (HR).
• Nabycie umiejętności w zakresie projektowania wskaźników strategicznego, taktycznego i operacyjnego controllingu personalnego, pozyskanie predefiniowanych kart wskaźników.
• Przećwiczenie analizy i interpretacji wskaźników w wybranych raportach rynkowych (case study).
• Poznanie sposobów przedstawiania zarządom i menedżerom zjawisk personalnych w ujęciu ilościowym na przekładach kart wskaźników oraz pulpitów menedżerskich ze wskaźnikami (inspiracja na gotowych przykładach).
• Prześledzenie kluczowych obszarów personalnych i poziomów ich zaawansowania w celu prowadzenia analiz jakościowych efektywności funkcji i procesów HR w controllingu personalnym i arkuszy analitycznych.
• Nabycie umiejętności prawidłowego interpretowania wskaźników jakościowych dot. poziomu i stanu funkcji i procesów HR na przykładzie przykładowych raportów.
• Poznanie sposobów przedstawiania zarządom i menedżerom podsumowania dot. jakości funkcji personalnej i procesów HR na przekładach wykresów i tabel, pozyskanie predefiniowanych tabel analitycznych.
• Nabycie umiejętności w zakresie projektowania, wdrażania i prawidłowego interpretowania wskaźników ilościowych i jakościowych dot. stanu załogi (ocena zasobów ludzkich) na przykładzie kilku case studies.
• Poznanie sposobów przedstawiania zarządom i menedżerom podsumowania dot. oceny zasobów ludzkich na kilku przekładach różnych firm.
• Nabycie umiejętności w zakresie wytyczania, monitorowania i rozliczania kierunków działań w HR (strategia personalna, cele, kluczowe wskaźniki efektywności) na przykładach rynkowych.
• Przećwiczenie znajdowania zależności, przyczyn i skutków w obszarze personalnym, ułatwiających analizowanie, wnioskowanie i rekomendowanie kierunków działań i rozwiązań na podstawie przeprowadzanych działań controllingu personalnego.
HARMONOGRAM SZKOLENIA:08.30 → rozpoczęcie logowania przez Uczestników
9.00 → wykład część I
☕10.30 → przerwa 15-minutowa
10.45 → wykład część II
☕12.20 → przerwa 15-minutowa
12.35 → wykład część III
☕14.10 → przerwa 15-minutowa
15.30 → zakończenie szkolenia, odpowiedzi na pytania Uczestników na czacie
Program
Program
Dzień 1 Efektywność biznesowa w obszarze HR, wskaźniki HR1. Wstęp.a. Cele, funkcje i metody i organizacja controllingu personalnego w firmie oraz rola kontrolera personalnego,
b. Uwarunkowania powstania i rozwoju controllingu personalnego w firmie,
c. Wskaźniki strategiczne, taktyczne, operacyjne w obszarze HR.
2. Wskaźniki strategiczne controllingu personalnego i ich wykorzystanie.a. Koszty i przychody z pracy ludzi a rachunek zysków i strat firmy,
b. 6 wskaźników strategicznych w HR i ich wykorzystanie (w szczególności Human Capital ROI i jego zastosowanie),
c. Case study – rozliczenie wskaźników strategicznych, benchmarkowanie wskaźników i wnioskowanie co do kondycji obszaru personalnego.
3. Wskaźniki taktyczne controllingu personalnego i ich wykorzystanie.a. Wskaźniki taktyczne i ich wykorzystanie w praktyce,
b. Karty wskaźników i pulpity menedżerskie oraz ich zastosowanie,
c. Case study na – analiza benchmarkowanie wskaźników na przykładzie danych firm, wnioskowanie na bazie wskaźników taktycznych.
4. Wskaźniki operacyjne controllingu personalnego i ich wykorzystanie.a. Listy dostępnych wskaźników a ich realne ich zastosowanie,
b. Przykłady zbiórki danych do rozliczania wskaźników (na kilku przykładach),
c. Warsztat analityczny na podstawie przykładowych raportów.
Suplement do samodzielnego zapoznania się:
5. Metodologia pracy ze wskaźnikami.a. Adekwatność wyboru wskaźników dla firmy,
b. Rzetelność i trafność wskaźników,
c. Metodologia liczenia wskaźników,
d. Poprawna interpretacja wskaźników.
6. Sposoby pomiaru danych do analizy wskaźnikowej i ich wykorzystanie.a. Dobór danych,
b. Pozyskiwanie danych - liczenie lub korzystanie ze źródeł,
c. Uwarunkowania analizy trendów,
d. Uwarunkowania porównywania się z rynkiem.
Dzień 2 Efektywność biznesowa w obszarze HR, wskaźniki HR1. Poprawna konstrukcja funkcji personalnej w organizacji.a. Kluczowe obszary ZZL, które powinny być wdrożone w organizacji,
b. Poziomowanie poprawności rozwiązań HR,
c. Poziomy zaawansowania rozwiązań,
d. Check listy obszarów i działań.
2. Alokacja zadań na stanowiska pracy w HRa. Rozdział zadań na HR Ekspercki i HR Business Partnerów
b. Liczebność etatowa w dziale HR a działanie HR Eksperckiego i HR Business Partnerów
c. Case - ocena rozwiązań firmy a rozwiązania wzorcowe
d. Wnioskowanie co do koniecznych zmian i udoskonaleń
3. Narzędzia do oceny poszczególnych funkcji HRa. Wyznaczniki sukcesu HR jako wyznaczniki narzędzi pomiarowych
b. Arkusze kontrolne do oceny poszczególnych funkcji HR
c. Case - ocena rozwiązań firmy na przykładzie raportów z oceny wybranych firm
d. Wnioskowanie co do koniecznych zmian i udoskonaleń
4. Controlling w procesach HRa. Controlling procesów HR jako główny element budowy efektywnych rozwiązań w HR
b. Controlling HR w służbie optymalizacji procesów
c. Case - procesowy układ wybranego procesu personalnego
d. Narzędzia do monitorowania przebiegu procesu w skali organizacji – prezentacja przykładowego rozwiązania
e. Poprawna interpretacja wyników, wnioskowanie co do kierunków zmian i udoskonaleń
5. Suplement do samodzielnego zapoznania się:a. Podstawy zarządzania procesowego.
Dzień 3 Stan załogi a strategia personalna1. Wycena kapitału ludzkiego w aktywach firmy.e. Generator wskaźników wartości kapitału ludzkiego - lista kluczowych wskaźników stanu załogi,
f. Wskaźniki biznesowe zależne od wartości kapitału ludzkiego,
g. Controllingowe ujęcie wyników badań stanu załogi i wykorzystanie wyników badań w procesach zarządczych,
h. Programy doskonalenia stanu załogi i zwrot z inwestycji (ROI) jako najlepsze cele strategii personalnej.
2. Pierwszy obraz stan zatrudnienia a wyzwania personalne.a. Analiza demografii zatrudnienia,
b. Case – analiza danych demograficznych w oparciu o przykładowe dane o pracownikach
c. Analiza demografii zatrudnienia w oparciu o strukturę generacji na rynku pracy (BB, X, Y, Z),
d. Case – analiza demografii zatrudnienia z uwzględnieniem generacji pracowników w firmie w oparciu o przykładowe dane o pracownikach.
3. Złożone analizy stanu załogi na przykładach.a. Wycena kosztów absencji,
b. Wycena kosztów fluktuacji,
c. Wycena luki kwalifikacyjno-kompetencyjnej,
d. Wycena luki w efektywności.
4. Dalsze analizy stanu załogi na przykładach złożonych programów.a. Zarządzanie wartościami a przedsiębiorczość i innowacyjność,
b. Badania satysfakcji, motywacji i zaangażowania pracowników a efektywność i jakość pracy,
c. Zjawisko anomii pracowniczej, a realne koszty jawne i ukryte niepoprawnych postaw,
d. Niepożądane zjawiska w relacjach pracowniczych i ich potencjalne koszty i ryzyka,
a. Wnioskowanie co do kierunków zmian i udoskonaleń na podstawie analiz.
5. Suplement do samodzielnego zapoznania się:a. Przykładowe fragmenty strategii personalnych.
Uwaga ! Zakres szkolenia przepracowywany w każdym dniu zależy od tempa pracy grupy podczas warsztatów.
Prowadzący
Prowadzący
Dr Irmina Gocan, MBA
Ma 20 lat doświadczenia w HR, jako ekspert i menedżer, a obecnie prezes i konsultant wiodący spółki doradztwa personalnego oraz wykładowca i trener. Pracowała u największych polskich pracodawców, gdzie odpowiadała za opracowywanie i wdrażanie strategii HR i prowadziła controlling personalny w codziennej praktyce na wielka skalę. Obecnie klientami jej doradztwa personalnego, warsztatów i szkoleń są pracodawcy m.in. z zakresu legal i compliance, retail i FMCG, automotive, banking and insurance, heavy industry, pharmacy and medical a także SSC. Wiele jej projektów wymaga zbudowania business case opartego na rozliczeniu opłacalności (evidence based HR). Specjalizuje się w projektach łączących wypracowanie rozwiązań biznesowych i w warstwie IT. Prowadzi szkolenia i warsztaty dla HR i menedżerów.
Autor wielu publikacji HR m.in. dla Personel i Zarządzanie, Personel Plus i HR Business Partner, gdzie publikuje artykuły o trendach rynkowych, case studies oraz wzory rozwiązań. Jest też współautorem książki HR Business Partner (PWN), gdzie opisywała skuteczny model zzl.
Kierownik Studiów Podyplomowych Controlling Personalny, wcześniej koordynator MBA HR na Akademii Leona Koźmińskiego. Wykłada też w innych uczelniach m.in. Uniwersytecie SWPS.
Magister zarządzania, absolwentka m.in. studiów MBA dla kadry zarządzającej HR i Studiów Podyplomowych ZZL. Doktorat uzyskała na Uniwersytecie Stanowym w Yorku, USA, jej praca doktorska dotyczyła controllingu personalnego