Transmisja on-line: Prawo pracy dla HR Business Partnerów – czyli jak nowocześnie i zgodnie z potrzebami firmy zatrudniać pracowników. Wykład z elementami warsztatów
Termin: 2021.03.17 - 2021.03.18
Cena: 1250.00 zł +VAT
Transmisja ONLINE
Internet
MASZ PYTANIE?
Szkolenia otwarte, kursy
tel: +48 22 679 45 00
szkolenia@polexpert.info.pl
Szkolenia budżetowe
tel: +48 22 543 17 60
joanna.bieniek@bdo.pl
Szkolenia zamknięte
tel: +48 (22) 543 16 99
iwona.charzewska@bdo.pl
Cel
Cel szkolenia
Podstawowym celem szkolenia jest przekazanie wiedzy niezbędnej do efektywnego i rzetelnego pełnienia funkcji HR Business Partnera. Zagadnienia objęte programem szkolenia zawierają wiedzę ważną ze względu na kształtowanie i realizowanie polityki zatrudniania, zgodnie z potrzebami firmy, jak i podejmowanie decyzji mających związek z zatrudnianiem pracowników. Są też odpowiedzią na pytania, które w związku z zatrudnieniem pracowników każdy HR Business Partner powinna sobie zadać, aby efektywnie pełnić swoją rolę. Tematyka szkolenia obejmuje kwestie tworzenia rozwiązań realizujących zdrową politykę zatrudniania, jak i szczegółowe zagadnienia związane z nawiązywanie, rozwiazywaniem i trwaniem stosunków pracy.HARMONOGRAM SZKOLENIA:
09.30 → rozpoczęcie logowania przez Uczestników
10.00 → wykład część I
☕11.30 → przerwa 20-minutowa
11.50 → wykład część II
☕13.20 → przerwa 20-minutowa
13.40 → wykład część III
16.00 → zakończenie szkolenia, odpowiedzi na pytania Uczestników
Program
Program
1. Sposoby na obieranie dobrego kierunku polityki zatrudnieniowej• Wybór pomiędzy umową o pracę, umową zlecenia i umową o dzieło – jakie są możliwości i ograniczenia zawierania umów poszczególnego rodzaju.
• Możliwość łączenia umów o pracę z umowami cywilnoprawnymi.
• Jak sporządzić dobrą umowę o pracę – bezpieczną i spełniającą oczekiwania oraz możliwości firmy?
• Jakie są możliwości zatrudniania pracowników na podstawie kolejnej umowy na okres próbny?
• Jakie są ograniczenia dla zawierania umów na czas określony?
• Kiedy pracodawca ma prawo zawierać nieograniczone co do liczby i okresu trwania – umowy na czas określony i jakie musi wypełnić ku temu procedury?
• Kiedy i jak prawidłowo sporządzać zakresu obowiązków, aby móc elastycznie wykorzystywać dyspozycję i czas pracy pracowników?
• Jakie są prawne konsekwencje niesporządzania zakresu obowiązków i dlaczego warto z nich korzystać?
• Na jakich zasadach można łączyć umowę o pracę z umową cywilnoprawną?
• Jak sporządzić dobrą umowę zlecenia i umowę o dzieło, aby nie narazić się na zarzut obchodzenia przepisów prawa pracy?
• Jak ustalić minimalną liczbę zatrudnionych pracowników do wykonywania pracy danego rodzaju?
• Umowa na zastępstwo i na czas wykonania określonej pracy – kiedy warto z nich skorzystać i dlaczego nazywa się je elastycznymi formami zatrudnienia?
2. Nawiązywanie umów o pracę – o czym warto wiedzieć z poziomu HR Business Partnera
• Jakie postanowienia należy zawrzeć w umowie o pracę, a jakich warto unikać lub są niepotrzebne albo rodzą konsekwencje o. których często nie wiemy?
• W jakim zakresie można zmieniać okresy wypowiedzenia umów o pracę i jakie są tego skutki?
• Jak ukształtować prawidłowo wynagrodzenie w umowie o prac?
• Czym jest umowa na zastępstwo lub na czas wykonania określonej pracy – w jakich przypadkach warto z nich skorzystać i jakie postanowienia objąć ich treścią, aby były dla firmy atrakcyjne?
3. Polityka przeprowadzania zmian treści stosunków pracy
• Jak przygotować formę do przeprowadzania zmian treści stosunków pracy?
• Jakie zmiany w obrębie wykonywanej przez pracownika pracy nie niosą potrzeby zmiany umowy o pracę?
• Jakie zmiany wymagają wypowiedzenia lub porozumienia zmieniającego?
• Dlaczego często istnieje obowiązek wręczenia pracownikom wypowiedzenia lub porozumienia zmieniającego mimo, iż umowa o pracę pozostaje bez zmian?
• Czy zmiana regulaminu pracy wymaga porozumień lub wypowiedzeń zmieniających – często popełniane błędy?
• Zmiana regulaminu wynagradzania, bez zmiany umowy – jaka jest procedura przeprowadzenia, o czym często zapominają HR Business Partnerzy?
• Czy można przeprowadzić zmiany treści stosunku pracy wstecz?
• Co zrobić, aby wypowiedzenia lub porozumienia zmieniające wielu pracowników, z różnymi okresami wypowiedzenia zaczęły działać od tego samego momentu – możliwości i ograniczenia?
• Czym skutkują zmiany treści stosunków pracy, regulaminów pracy i regulaminów wynagradzania w stosunku do pracowników korzystających z urlopów i uprawnień rodzicielskich oraz objętych szczególną ochroną przez wypowiedzeniem?
4. Rozwiązywania umów o pracę – prawidłowe kształtowanie polityki zwalniania pracowników z ukierunkowaniem na jego cel
• Jak przeprowadzić spotkanie, na którym ma zostać rozwiązana umowa o pracę – na co warto zwrócić uwagę, o czym pamiętać i jak reagować na pojawiające się okoliczności?
• Jak odpowiedzialnie decydować o sposobie rozwiązania umów o pracę i o wyborze pracowników do zwolnienia?
• Jakie negocjacje warto podejmować z pracownikiem, a kiedy nie ma potrzeby tego robić?
• W jaki sposób można zakończyć stosunek pracy z pracownikiem bez narażania siebie, jako HR Business Partnera i firmy na odpowiedzialność?
• Kiedy i dlaczego warto zawierać porozumienia rozwiązujące umowy o pracę oraz jak je kształtować?
• Czy warto „dogadywać” się z pracownikami oraz ustalać dla nich dodatkowe odprawy zachęcające do zawarcia porozumienia stron?
• Jaki jest skutek podpisania przez pracownika oświadczenia, że zawarte porozumienie wypełnia jego wszelkie roszczenia wobec pracodawcy?
• Kiedy o na jakich zasadach można skrócić okresy wypowiedzenia i z jakimi konsekwencjami się to wiąże?
• Jak „walczyć” z pracownikiem, który nie spełnia oczekiwań firmy albo jest na długim zwolnieniu lekarskim?
• Jakie okoliczności mogą stać się przyczyną rozwiązania umowy o pracę zawartej na czas nie określony?
• Kiedy ii na jakich zasadach można i warto zwolnić pracownika z obowiązku wykonywania pracy w okresie wypowiedzenia i czy można zmienić decyzję w tym zakresie w trakcie biegu okresu wypowiedzenia?
• Kiedy pracownika można zwolnić bez zachowania okresu wypowiedzenia?
5. Źródła prawa pracy – kształtowanie stosunków pracy poprzez dobre zapisy w regulaminach i układach zbiorowych
• Jakie zapisy w źródłach wewnątrzzakładowych warto wprowadzić, aby HR Business Partner nie odpowiadał za wszystkie sprawy pracownicze?
• Co należy uregulować w regulaminie pracy i jak to prawidłowo zrobić?
• Jakie zapisy warto wprowadzić w regulaminie pracy w zakresie czasu pracy i jak dostosować te zapisy do potrzeb firmy?
• Jak najlepiej stworzyć politykę wynagrodzeniową firmy?
• Jakie składniki wynagrodzenia muszą wynikać z przepisów wewnątrzzakładowych firmy?
• Czy w regulaminie wynagradzania trzeba wskazywać „widełki” wynagrodzeniowe?
• Czym jest premia i nagroda oraz jak ich nie pomylić ustalając zapisy w regulaminie wynagradzania?
• Czy można pominąć niektóre składniki wynagradzania w regulaminie wynagradzania i ustanowić je tylko w umowie o pracę?
• Jak opisać poszczególne składniki wynagrodzenia w regulaminie wynagradzania lub umowie o pracę, aby nie wypłacać ich podwójnie za czas zwolnienia lekarskiego, urlopu wypoczynkowego lub za czas wykonywania pracy nadliczbowej?
• Czy można zobowiązać pracowników do zachowania poufności co do wysokości przysługującego im wynagrodzenia?
6. Mobbing i dyskryminacja – HR Business Partner na straży relacji wewnątrz firmy
• Czym jest mobbing i jak może przebiegać w schemacie firmy?
• Jakie procedury antymobbingowe i trzeba i warto wprowadzić w firmie?
• Jak i kiedy firma odpowiada za mobbing i kto w rzeczywistości jest taką odpowiedzialnością obciążony?
• Jak firma powinna reagować na wszelkie przejawy mobbingu i informacje o jego ewentualnym stosowaniu?
• Jakie są prawne konsekwencje mobbingu i jakie zachowania oraz zachowania wypełniają jego znamiona?
• Czym jest dyskryminacja i dlaczego nie zawsze różne traktowanie pracowników wypełnia jej znamiona?
• Dyskryminacja pośrednia i bezpośrednia – jak ją zdiagnozować i jak jej unikać?
• Co zrobić, aby proces zwalniania pracowników lub przeprowadzania zmian, nie nosił znamion dyskryminacji?
7. Kary i nagrody w procesie motywowania pracowników
• Kiedy i na jakich zasadach można karać pracowników – uprawnienia i ograniczenia?
• Jakie nagrody można przyznawać pracownikom, jaka powinna być procedura i na co uważać, aby nagroda nie stała się niepisanym stałym składnikiem wynagrodzenia, o który pracownik ma roszczenie?
• Jaka i kiedy – kara może uzasadniać rozwiązanie umowy o pracę pracownika, a kiedy nie można się na nią powoływać?
• Jak kary i nagrody wpływają na motywację pracowników do lepszej pracy?
• Czy można wprowadzić premię za pracę w nadgodzinach i jakie są konsekwencje prawne oraz zagrożenia płynące z jej ustanowienia?
• Czy można wprowadzić premię za wykorzystywanie urlopów wypoczynkowych w danym roku kalendarzowym?
• Czy można uzależnić prawo do premii lub jej wysokość od liczby dni absencji chorobowych?
• Kiedy na pracownika można nałożyć karę pieniężną oraz kiedy pracownika można obciążyć odpowiedzialnością za szkodę wyrządzoną pracodawcy?
8. Urlopy wypoczynkowe – jak organizować racjonalne korzystanie z urlopów
• Czy pracodawca ma obowiązek umotywować odmowę udzielenia pracownikowi w danym terminie urlopu wypoczynkowego?
• Dlaczego urlop na żądanie nie jest świętym prawem pracownika i kiedy można odmówić jego udzielania?
• Urlopy problem: pracownik nie chce wykorzystywać urlopu, a firma nie chce tworzyć rezerw na urlopy zaległe.
• Czy można zmusić pracownika do wzięcia urlopu wypoczynkowego zaległego?
Co zrobić aby pracownicy chcieli korzystać z urlopów oraz co zrobić, aby pracodawca nie ponosił odpowiedzialności w przypadku, gdy pracownicy nie mają wykorzystanych urlopów zaległych?
• Czy można – na mocy porozumienia z pracownikiem - zamienić urlop zaległy na premię?
• Czy można nakazać pracownikom wykorzystywanie urlopów w określonym czasie, np. miesiącu – jakie są tego prawne konsekwencje?
9. Czas pracy – czyli kształtowanie polityki pracy zgodnie z potrzebami firmy
• Co jest czasem pracy – dlaczego wykonywana przez pracownika praca często nie stanowi czasu pracy pracownika?
• Dlaczego RCP nie jest rejestratorem czasu pracy w prawnych tego słowa znaczeniu – skutki prawne i konsekwencje w kontekście kontroli PIP?
• Jak prawidłowo dobrać systemy czasu pracy do potrzeb organizacyjnych firmy?
• Czym różnią się poszczególne systemy czasu pracy i jak prawidłowo dopasować je do poszczególnych grup pracowników?
• W jakim systemie i porządku pracy zatrudniać kierowników/menedżerów/partnerów oraz innych pracowników zarządzających i zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych?
• Czym jest zadaniowy system czasu pracy – jakie są jego konsekwencje i dlaczego w większości przypadków pracodawca nie ma możliwości jego stosowania?
• Jak poradzić sobie z dyżurami pracowników, które w prawdzie naruszają odpoczynki, ale są wygodne dla samych pracowników oraz dla pracodawcy?
• Dlaczego warto odpowiedzialnie zastanowić się nad długością okresu rozliczeniowego i jaki ma on wpływ racjonalną gospodarkę zasobami pracowniczymi?
• Jakie są zyski i koszty stosowania dłuższych oraz krótszych okresów rozliczeniowych?
• W jaki sposób organizować politykę rekompensowania dodatkowej pracy?
• Jak racjonalnie decydować o sposobie rekompensowania dodatkowej (nadliczbowej) pracy?
• Kiedy wypłata dodatków, a kiedy oddanie czasu wolnego jest bardziej racjonalnym i tańszym sposobem rekompensowania dodatkowej pracy?
• Jakie błędy popełniają najczęściej firmy dokonując rekompensaty dodatkowej pracy i jaki wpływ mają one na ponoszone przez firmę dodatkowe koszty?
10. Podróże służbowe i ponoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników
• Jak prawidłowo rozliczać podróże służbowe w kontekście czasu pracy i jak sprawić aby nie były one dodatkowym kosztem dla firmy?
• Kiedy za zdobywaną przez pracownika wiedzę pracodawca musi dodatkowo płacić?
• Czy można zobligować pracownika do podnoszenia kwalifikacji zawodowych – możliwości i ograniczenia?
• Kiedy szkolenie jest czasem pracy pracownika, a kiedy za czas szkolenia pracownikowi nie należy się wynagrodzenia – różne rodzaje szkoleń i zaskakując skutki prawne.
• Czy brak udziału w szkoleniu może stać się przyczyną rozwiązania umowy o pracę?
Prowadzący
Prowadzący
Doświadczony prawnik specjalizujący się w zagadnieniach związanych z prawem pracy, w tym w szczególności czasem pracy oraz wynagrodzeniami, wspólnik firmy doradczej, były pracownik Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy - ogólnopolski koordynator kontroli dotyczących czasu pracy prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy. Szkoleniowiec z dużym doświadczeniem prowadzący zarówno szkolenia otwarte jak i zamknięte przygotowywane dla firm mających problemy z elastycznym kształtowaniem i rozliczaniem czasu pracy oraz naliczaniem i wypłatą wynagrodzeń. Jest autorem książki "Płace w orzecznictwie Sądu Najwyższego'' oraz licznych publikacji z zakresu prawa pracy. Jest również konsultantem i autorem Portalu Kadrowego zajmującego się doradztwem w zakresie prawa pracy.
Informacje dodatkowe
TRANSMISJA ONLINE*: Oznacza to, że bez konieczności wychodzenia z domu, możecie Państwo uczestniczyć w powyższym szkoleniu.Transmisję można odbierać z każdego urządzenia mobilnego, co oznacza, że uczestnikiem naszego kursu można być niemal z każdego miejsca na ziemi, wystarczy posiadać chociażby telefon z dostępem do Internetu.
Mamy nadzieję, że formuła ta pozwoli ograniczyć czas oraz koszty transportu uczestnikom mieszkającym w dalszej odległości od miejsc realizacji zajęć stacjonarnych.
Jak to działa?
• Zgłaszamy się do udziału w zajęciach, wypełniając formularz zgłoszeniowy
• Ok. 3 – 5 dni przed terminem rozpoczęcia pierwszych zajęć, wysyłamy do Państwa indywidualny kod dostępu i link do zajęć
• Mailowo przesyłamy Państwu również materiały szkoleniowe
• Logujecie się Państwo zgodnie z wskazanymi dniami i godzinami szkoleń na podane w mailu dane
• Podczas szkolenia macie Państwo możliwość zadawania pytań na czacie.
Cena: 1250 zł + VAT/osoba
Cena obejmuje: udział w szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe oraz certyfikat BDO Academy w wersji elektronicznej
*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule kod szkolenia.
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.
Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.