Cel
Cel szkolenia
Uchwała nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 roku w sprawie wsparcia na realizację zadań inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego określa zasady rozdziału i przekazywania wsparcia na inwestycyjne zadania dla jednostek samorządu terytorialnego oraz zakres, sposób i termin przedstawiania informacji o wykorzystaniu wsparcia. Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad dokonywania wydatków majątkowych w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych, zasad finansowania, rozliczania, wyceny i ewidencji księgowej środków trwałych w budowie (inwestycji) oraz środków trwałych o wartości do i powyżej 10 tys. złotych z podatkiem VAT naliczonym do odliczenia (lub nie), zasad używania paragrafu 453 Podatek VAT do inwestycji finansowanych z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych stanowiących dochody roku 2020 i wydatki roku 2021.
Szkolenie 1 dniowe online dla wszystkich samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, a szczególnie dla urzędów gmin i miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich i innych zainteresowanych jednostek realizujących wydatki z RFIL.
Program
Program
1.Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych a środki Funduszu przeciwdziałania COVID-19 – wyjaśnienie dlaczego RFIL nie jest państwowym funduszem celowym.
2.Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów - strona dochodowa i wydatkowa Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w budżetach JST w budżetach 2020 i 2021.
3.Ustawa o finansach publicznych a pojęcie inwestycji w ustawie o finansach publicznych i w aktach wykonawczych, w ustawie PIT i ustawie CIT – wydatki bieżące i wydatki majątkowe w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i problemy z finansowaniem środków trwałych amortyzowanych jednorazowo z paragrafu 421 (424), wieloletnie zaniedbania Ministerstwa Finansów związane z funkcjonowaniem klasyfikacji budżetowej, zaniżanie wydatków majątkowych a zawyżanie wydatków bieżących (przykłady praktyczne).
4.Zasady stosowania paragrafów 605, 607, 611, 613 i paragrafów 606, 608, 612, 614 klasyfikacji budżetowej w roku 2020 do wydatków majątkowych i ich powiązanie z kontem 011 i 013 (014, 016), zakres zastosowania paragrafu 472.
5.Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w roku 2020/2021 – definicja środków trwałych, definicja środków trwałych w budowie, definicja inwestycji w ustawie o rachunkowości, w ustawie PIT i CIT, w ustawie o finansach publicznych.
6.Obiekt inwentarzowy jako podstawowa jednostka ewidencji środków trwałych – zasady tworzenia obiektów inwentarzowych w świetle KSR 11 oraz ich klasyfikowanie w świetle KŚT 2016 praz rozliczenie wydatków RFIL na obiekty inwentarzowe.
7.VAT a finansowanie środków trwałych – cena nabycia, koszt wytworzenia a „biała lista VAT” i zasady funkcjonowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment) oraz problemy z rozliczaniem ceny nabycia/kosztu wytworzenia środków trwałych i inwestycji z rachunku VAT w ramach mechanizmu podzielonej płatności, prawidłowe zastosowanie paragrafu 453 do podatku VAT.
8.Wydatki majątkowe RFIL a zasady funkcjonowania konta 080, kont księgowych: 011, 013, 014, 015, 016 kont: 071, 072 i ich powiązanie z księgami lub kartami inwentarzowymi, zasady prowadzenia ewidencji analitycznej środków trwałych i zasady identyfikacji obiektów inwentarzowych stanowiących środki trwałe - warunki uznania składnika majątku za środek trwały i problem dolnej granicy wartości środków trwałych.
9.Ustalanie wartości początkowej środka trwałego – cena nabycia, koszt wytworzenia a podatek VAT i jego korekty oraz centralne zaopatrzenie konto 800 i zakres zastosowania konta 840 w urzędach do równowartości dochodów ujętych na koncie 901 organy w zakresie środków RFIL.
10.Konto 840 i wynikający z ustawy o rachunkowości okres rozliczania inwestycji i środków trwałych korzystających z wsparcia Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych równolegle do odpisów amortyzacyjnych.
11.Rozliczanie dochodów i wydatków kasowo zrealizowanych z konta RFIL i problemy wynikłe z rozliczeń podatku VAT – Konsekwencje błędnego używania paragrafu 453 do faktu zakupowych i przeksięgowania równowartości VAT naliczony podlegający odliczeniu w konta dochodów na konto wydatków, błędna wycena wydatków bez podlegającego odliczeniu podatku VAT powstałe kłopoty z rozliczeniem wyodrębnionych środków RFIL wynikające z Uchwały nr 102 Rady Ministrów z dnia 23 lipca 2020 roku.
12.Bilans i zakres informacji prezentowanych w informacji dodatkowej oraz zakres danych wykazywanych w sprawozdaniu typu „RB” oraz w Informacji o wykorzystaniu środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 za rok 2020 i w roku 2021.
13.Odpowiedzi na pytania.
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.