Cel
Cel szkolenia
Zapraszamy na szkolenie poświęcone wdrożeniu i funkcjonowaniu
Pracowniczych Planów Kapitałowych w jednostkach sektora finansów publicznych. PPK to nowy obowiązek pracodawców, ale również wyzwanie, z którym będą się musiały zmierzyć nasze jednostki już
od 1 stycznia 2021r.Na szkoleniu zostaną omówiono kompleksowo wszystkie elementy dotyczące zasad funkcjonowania Pracowniczych Planów Kapitałowych. Uczestnicy szkolenia dowiedzą się jak wdrożyć PPK w jednostce oraz jakie obowiązki ciążą na pracodawcach w zakresie obsługi PPK już po jego wprowadzeniu. Podpowiemy, w jaki sposób wybrać instytucję do prowadzenia PPK oraz co oferują nam instytucje finansowe, aby ułatwić obsługę PPK pracownikom działów kadrowo-płacowych. W programie szkolenia została uwzględniona specyfika wdrożenia PPK w jednostce sektora finansów publicznych.
Na szkoleniu omówimy korzyści jak również zagrożenia w zakresie wprowadzenia i obsługi PPK – wprowadzenie PPK to przecież zwiększenie kosztów zatrudnienia, ale również nowe obowiązki administracyjne związane z obsługą bieżących spraw w zakresie prowadzenia PPK.
Do udziału w szkoleniu zapraszamy przede wszystkim osoby odpowiedzialne za obsługę kadrowo-płacową w jednostkach sektora finansów publicznych.
Cele szkolenia:- poznanie zasad funkcjonowania Pracowniczych Planów Kapitałowych w jednostkach sektora finansów publicznych,
- przygotowanie osób odpowiedzialnych za wdrożenie i obsługę PPK do nowych zadań,
- uświadomienie korzyści i zagrożeń związanych z wprowadzeniem PPK.
Program
Program
I. Pracownicze Plany Kapitałowe – nowa forma „oskładkowania” wynagrodzenia.1. Pracownicze Plany Kapitałowe a obecny system emerytalny - rola nowych PPK w zabezpieczeniu emerytalnym.
2. PPK a prawo zamówień publicznych.
3. Uczestnicy PPK – strony uczestniczące w procesie.
4. Od kiedy pracodawcy są zobowiązani utworzyć PPK? – terminy wprowadzania PPK.
5. Jednostka sektora finansów publicznych jako podmiot zatrudniający.
6. Czy jednostka sektora finansów publicznych może być zwolniona z tworzenia PPK? Czy jeżeli wszyscy pracownicy złożą deklarację z rezygnacją z dokonywania wpłat to pracodawca nadal musi utworzyć PPK?
7. Które instytucje finansowe mogą tworzyć i prowadzić Pracownicze Plany Kapitałowe?
8. W jaki sposób inwestowane będą środki zgromadzone w PPK?
9. Czy gromadzenie środków w PPK jest bezpieczne?
II. Zasady uczestnictwa w PPK przez osoby zatrudnione.1. Jakie warunki należy spełnić, aby zostać uczestnikiem PPK?
2. Kto może oszczędzać w PPK – kim według ustawy jest osoba zatrudniona? Forma zatrudnienia a uczestnictwo w PPK.
3. Pracownik służby cywilnej jako uczestnik PPK.
4. Zapisanie pracownika (osoby zatrudnionej) do PPK – zapis „automatyczny” a uczestnictwo w PPK na wniosek – okres zatrudnienia i wiek uczestnika PPK.
5. Deklaracja z rezygnacją z dokonywania wpłat do PPK – zasady i warunki rezygnacji z uczestnictwa w PPK.
6. Powtórne przystąpienie do PPK po złożeniu deklaracji z rezygnacją z dokonywania wpłat.
7. Ponowne automatyczne „zapisanie” do PPK po okresie 4 letnim – wznawianie naliczania wpłat do PPK.
III. Wysokość wpłat odprowadzanych do PPK i sposób ich finansowania.1. Wpłaty podstawowe (obowiązkowe) do PPK i sposób ich finansowania. Możliwość zmniejszenia wpłaty podstawowej wnoszonej przez uczestnika PPK.
2. Wpłaty dodatkowe do PPK i sposób ich finansowania – zasady ustalania wysokości wpłat dodatkowych wnoszonych przez uczestnika i pracodawcę do programu PPK.
3. Dopłaty dla uczestnika PPK finansowane przez budżet państwa – zasady ich przyznawania. 4. Termin odprowadzania wpłat do instytucji finansowej.
IV. Jak wdrożyć Pracownicze Plany Kapitałowe w jednostce sektora finansów publicznych?1. Główne etapy wdrożenia PPK w jednostce sektora finansów publicznych.
2. Sposób i zasady wyboru instytucji finansowej do prowadzenia PPK – rola związków zawodowych i reprezentacji pracowników. Czym kierować się przy wyborze instytucji finansowej do prowadzenia PPK?
3. Zawarcie umowy o zarządzanie PPK (między pracodawcą a instytucją finansową):
• warunki zawarcia umowy i treść umowy o zarządzanie,
• koszty obsługi PPK pobierane przez instytucje finansowe,
• w jakim terminie i w jakiej formie należy zawrzeć umowę o zarządzanie PPK?. Kto może zawrzeć umowę o zarządzanie w imieniu pracodawcy?
• czy pracodawca w przyszłości będzie mógł zmienić instytucję zarządzającą PPK?
• wprowadzanie zmian do umowy o zarządzanie.
4. Zawarcie umowy o prowadzenie PPK:
• charakter umowy o prowadzenie PPK,
• terminy na zawarcie umów o prowadzenie PPK dla pracowników.,
• przygotowanie listy uczestników PPK niezbędnej do zawarcia umowy o prowadzenie PPK.
5. Obowiązki informacyjne pracodawcy wobec pracowników w zakresie PPK na etapie wdrożenia programu PPK.
6. Oprogramowanie niezbędne do obsługi PPK - dostosowanie programu płacowego do obsługi PPK.
7. Osoby odpowiedzialne za obsługę PPK i kontakt z instytucją finansową prowadzącą PPK.
V. Obsługa administracyjna PPK:1. Aktualizacja listy uczestników PPK i termin przekazywania danych do instytucji finansowej – zawieranie nowych umów o prowadzenie PPK.
2. Obowiązki informacyjne pracodawcy wobec pracowników w zakresie PPK w trakcie funkcjonowania programu.
3. Naliczanie i odprowadzanie wpłat do instytucji finansowej:
• kiedy należy naliczyć i odprowadzić do instytucji finansowej pierwszą wpłatę?
• w jaki sposób ustalić podstawę wymiaru wpłat do PPK – od jakiej podstawy pracodawca ma naliczać wpłaty do PPK? Jak naliczyć wpłatę w przypadku osiągnięcia przez pracownika tzw. „30 krotności”?
• czy od wpłat „dodawanych przez pracodawcę” należy opłacić składki na ubezpieczenia społeczne i odprowadzić zaliczkę na podatek dochodowy?
• jak naliczyć wpłatę do PPK od wynagrodzenia pracownika – przykład.
4. Obsługa wniosków pracowników (zatrudnionych) w zakresie członkostwa w PPK i pobierania wpłat:
• zmiana wysokości wpłaty podstawowej/wpłaty dodatkowej – od kiedy naliczamy nową wysokość wpłaty?,
• rezygnacja z wpłaty dodatkowej uczestnika,
• rezygnacja z dokonywania wpłat do PPK – kiedy zaprzestajemy naliczać wpłaty do PPK , gdy pracownik złoży formularz rezygnacji?
• złożenie wniosku o wznowienie wpłat do PPK a moment naliczenia ponownie wpłaty do PPK.
5. Wpłaty do PPK na raporcie rozliczeniowym ZUS RCA – jak prawidłowo wykazywać wpłaty do PPK na raporcie ZUS RCA?
VI. Bieżąca współpraca między pracodawcą a instytucją finansową w zakresie prowadzenia PPK – obowiązki pracodawcy wobec instytucji finansowej.
VII. Prawa i obowiązki uczestnika Pracowniczego Planu Kapitałowego. 1. Wskazanie osób uprawnionych do dziedziczenia i zgłaszanie zmian.
2. Zgłaszanie zmian w zakresie wysokości wpłat do PPK wnoszonych przez uczestnika programu.
3. Zmiana miejsca zatrudnienia pracownika:
• co stanie się ze środkami zgromadzonymi w PPK w przypadku zmiany pracodawcy,
• ile rachunków PPK może posiadać pracownik.
4. Transfer środków z PPK.
VIII. Dysponowanie środkami zgromadzonymi w PPK:1. Kiedy można skorzystać ze środków zgromadzonych w PPK,
2. Na co można przeznaczyć środki zgromadzone w PPK,
3. Jakie są zasady wypłaty środków z PPK po osiągnięciu 60-roku życia,
4. W jaki sposób można skorzystać ze środków zgromadzonych w PPK przed osiągnięciem 60-roku życia:
• pokrycie wkładu własnego w związku z budową domu lub kupnem mieszkania,
• poważne zachorowanie.
IX. Środki zgromadzone w PPK a rozwód.
X. Zasady dziedziczenia środków zgromadzonych w PPK w przypadku śmierci pracownika.
XI. Instytucje uprawnione do przeprowadzania kontroli w zakresie prowadzenia PPK.
XII. Sankcje grożące pracodawcom w przypadku niewywiązywania się z obowiązków w zakresie PPK.
Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z nieprawidłowościami w PPK.
XIII. Pytania – czas dla uczestników szkolenia.