Jak będziemy rozliczać podatki CIT, VAT, PIT 2022? Praktyczne omówienie przepisów Nowy Ład dla przedsiębiorców i działów księgowych z uwzględnieniem zmian od lipca 2022.
Termin: 2022.07.27 - 2022.07.29
Cena: 2490.00 zł +VAT
Uniejów
APARTHOTEL Termy Uniejów****
MASZ PYTANIE?
Szkolenia otwarte, kursy
tel: +48 22 679 45 00
szkolenia@polexpert.info.pl
Szkolenia budżetowe
tel: +48 22 543 17 60
joanna.bieniek@bdo.pl
Szkolenia zamknięte
tel: +48 (22) 543 16 99
iwona.charzewska@bdo.pl
Cel
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest pozyskanie przez uczestników wiedzy na temat zmian w podatkach dochodowych (PIT, CIT) od 1 lipca 2022 r. wynikających z tzw. Nowego Polskiego Ładu oraz podatku VAT.
Nowelizacja, zwana potocznie Nowym Polskim Ładem, ponownie dotknie w zasadzie wszystkie osoby płacące podatek dochodowy w Polsce. Ponadto, w gruntowny sposób zmodyfikuje obowiązki zakładów pracy i innych płatników oraz dołoży nowe.
Zmiany dotyczą również składki zdrowotnej. Z jednej strony przewiduje się korzystne zmiany jak odliczenie składki zdrowotnej dla niektórych przedsiębiorców. Z drugiej strony składką zdrowotną objęte będą nowe osoby.
Ustawodawca wprowadza, dotąd nieznaną polskiemu prawu, możliwość zmiany formy opodatkowania w trakcie roku, a nawet stosowania dwóch różnych form opodatkowania w jednym roku.
Nadchodzące zmiany to pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy zajmują się rozliczeniem podatkowym przedsiębiorców zatrudniających pracowników i zleceniobiorców.
Szkolenie daje możliwość, by kompleksowy sposób zapoznać się ze wszystkimi zmianami i stosować je po wejściu w życie.
Program
Program
Podatek VAT w 2022 roku – Krajowy System e-Faktur, zmiany w VAT przewidziane w Polskim Ładzie, grupy VAT, zmiany w JPK oraz w fakturowaniu, zwolnienia z kas fiskalnych, czasowe obniżenie stawek VAT, pakiet SLIM VAT 3:1. Wprowadzenie faktury ustrukturyzowanej oraz Krajowego Systemu e-faktur (KSeF):
a) czym jest Krajowy System e-Faktur oraz faktura ustrukturyzowana?
b) od kiedy to rozwiązanie ma być obligatoryjne?
c) co zrobić jeśli nie chcę stosować e-faktur, a kontrahent mi ją wystawi?
d) czy nabywca może zablokować wystawienie e-faktury?
e) czy żeby korzystać z KSeF musimy złożyć jakiekolwiek zgłoszenie? Do czego służy formularz ZAW_FA?
2. Techniczne aspekty stosowania e-faktur:
a) gdzie znajdę wzór faktury elektronicznej?
b) w jaki sposób wystawia się e-fakturę i jak ją odebrać?
c) czy system wysyła do nabywcy powiadomienie o wystawieniu dla niego e-faktury?
d) jak przekazać e-fakturę konsumentowi?
e) kto i w jaki sposób może uzyskać dostęp do KSeF – analiza przepisów rozporządzenia w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur;
f) kiedy uznaje się, że e-faktura została wystawiona i otrzymana?
g) czy e-faktury mogą być stosowane dla WDT, eksportu usług albo eksportu towarów?
3. Pola faktury ustrukturyzowanej (około 300 pozycji!):
a) czy wszystkie pola zawarte w schemie e-faktury są obligatoryjne?
b) jak traktować pozycje z e-faktury, których umieszczenie nie jest obowiązkowe w świetle przepisów ustawy o VAT?
c) czy faktycznie musimy podawać informację o np. metodzie płatności, rodzaju transportu, miejscu wystawienia faktury lub symbole PKWiU, CN oraz kody GTU?
d) co zrobić jeśli system „wymusza” wypełnienie pozycji, która nie jest obligatoryjna w świetle regulacji ustawy o VAT?
4. Błędy przy wystawianiu e-faktur:
a) w jaki sposób można skorygować błąd stwierdzony w e-fakturze?
b) czy faktura korygująca może być fakturą ustrukturyzowaną?
c) czy wystawiona e-faktura jest automatycznie analizowana pod kątem jej zgodności z przepisami o wystawianiu faktur?
d) jakie kary mogą grozić za błędy w fakturowaniu przy wykorzystaniu KSeF?
e) czy do e-faktur stosuje się przepisy o duplikatach?
f) czy w odniesieniu do faktur ustrukturyzowanych można stosować procedurę anulowania faktur?
g) czy e-fakturę może poprawić nabywca wystawiając notę korygującą?
5. Korzyści związane z wejściem w KSeF:
a) brak obowiązku przechowywania faktur;
b) ułatwiony sposób ujmowania faktur korygujących in minus;
c) przyspieszony, 40-dniowy zwrot VAT;
d) brak konieczności generowania JPK_FA
e) wykorzystanie e-faktur we własnym systemie księgowym.
6. Zmiany w fakturowaniu wprowadzone od 1 stycznia 2022 r.:
a) brak obowiązku wskazywania ceny jednostkowej netto w fakturze zaliczkowej;
b) wydłużenie terminu na wystawienie faktury przed dostawą, wykonaniem usługi albo otrzymaniem zaliczki;
c) zmiany dotyczące faktur korygujących:zmiana brzmienia podstawy prawnej wystawiania korekt,
brak obowiązku stosowania oznaczeń „faktura korygująca” i „korekta”, wskazywania przyczyny korekty oraz daty sprzedaży,
nowe elementy związane z wprowadzeniem e-faktur; d) zmiany w zbiorczych fakturach korygujących;
e) modyfikacja elementów duplikatów faktur.
7. Polski Ład – zmiany w zakresie VAT:
a) możliwość opodatkowania VAT usług finansowych:w jakich przypadkach jest możliwe skorzystanie z tej opcji,
czy rozwiązanie dotyczy każdej usługi finansowej, co z usługami ubezpieczeniowymi?,
czy opcja ta dotyczy również sprzedaży na rzecz konsumentów?; b) Przyspieszony 15-dniowy zwrot dla tzw. podatników bezgotówkowych;
c) negatywne konsekwencje w VAT z tytułu uniemożliwiania płatności bezgotówkowych;
d) obowiązek współpracy kasy z terminalem płatniczym;
e) obniżenie progu dla wymogu płatności za pomocą rachunku bankowego (skutki w kontekście białej listy).
8. Grupa VAT – nowa instytucja, która ma funkcjonować od 1 lipca 2022 r.:
a) kto będzie mógł utworzyć grupę VAT;
b) w jakich przypadkach korzystne jest utworzenie takiej grupy;
c) co powinna zawierać umowa o utworzeniu grupy VAT;
d) jak rozliczane są transakcje wewnątrz grupy i z podmiotami spoza grupy;
e) jak fakturować czynności wykonywane dla członków grupy VAT?
9. Zmiany w JPK przewidziane na 1 stycznia 2022 r. – nowa struktura JPK_V7M:
a) brak obowiązku składania czynnego żalu przy korekcie części ewidencyjnej JPK.
b) nowe informacje wskazywane przez wierzyciela w związku z korzystaniem z ulgi na złe długi;
c) kiedy należy stosować oznaczenie WSTO_EE?
d) nowe oznaczenie IED – kto musi je zastosować?
10. Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych – nowe rozporządzenie:
a) analiza przepisów nowego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
b) na jak długo wprowadzono nowe zwolnienia?
c) czy utrzymano zwolnienie ze względu na obrót (20 tys. zł)?
d) czy dalej będzie obowiązywało zwolnienie dla sprzedaży opłaconej przelewem?
e) co ze sprzedażą środków trwałych, realizowaną dla pracowników oraz czynnościami nieodpłatnymi?
f) rozszerzenie katalogu branż wyłączonych z możliwości stosowania zwolnień z kas.
11. Czasowe obniżenie stawek VAT dla produktów spożywczych, gazu ziemnego, energii elektrycznej i innych towarów:
a) na jaki czas obniżono stawki VAT? Co jeśli zakup towaru został dokonany wg wyższej stawki VAT?
b) jakie towary objęto obniżonymi stawkami VAT: tj. 0%, 5% oraz 8%?
c) jakie dodatkowe obowiązki informacyjne nałożono na podmioty korzystające z ww. stawek obniżonych?
12. Pakiet SLIM VAT 3:
a) podniesienie progu dla małego podatnika do 2 mln euro rocznie;
b) uregulowanie właściwych kursów walut stosowanych do przeliczania podstawy opodatkowania przy korektach in minus oraz in plus;
c) przepisy dotyczące WDT;
d) zmiany w zwolnieniach z VAT;
e) zniesienie obowiązku posiadania faktury do odliczenia VAT przy WNT;
f) podniesienie z 500 zł do 10 tys. zł progu, który pozwala na przyjęcie, że proporcja odliczenia wynosi 100% (pod warunkiem, że proporcja ta rzeczywiście przekroczyła 98%);
g) brak konieczności uwzględniania korekty rocznej podatku naliczonego jeżeli proporcja jest niższa i różni się nieznacznie od proporcji wstępnej;
h) wprowadzenie wyraźnego przepisu przewidującego brak obowiązku wystawienia faktury w przypadku gdy wpłata zaliczki oraz dostawa/usługa zostaną dokonane w tym samym okresie rozliczeniowym;
i) dodanie nowej możliwości uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej z tytułu otrzymania płatności na rachunek VAT w przypadku zmiany faktora;
j) brak konieczności drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych z kas rejestrujących online (w tym wirtualnych);
k) obniżenie 20% sankcji VAT do 10% oraz 15% sankcji do 5%;
l) wprowadzenie możliwości odstąpienia od wymierzenia sankcji VAT przez organy podatkowe;
m) określenie zasad korygowania transakcji rozliczonych w ramach OSS oraz IOSS, gdy na moment jej składania podatnik nie korzysta już z tej procedury;
n) umożliwienie przelewania VAT pomiędzy rachunkami VAT członków grupy VAT;
o) nowe rodzaje należności publicznoprawnych, które można opłacić środkami z rachunku VAT (np. podatek od sprzedaży detalicznej lub podatek tonażowy);
p) wprowadzenie zmian proceduralnych w zakresie wydawania WIS oraz WIA.
13. Konsultacje oraz czas na pytania i odpowiedzi.
„Polski Ład” dla Spółek - nowelizacja przepisów CIT/PIT – 2022:
A. Podatek dochodowy od osób fizycznych dla płatników:
1. Zmiany z ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych:
a) podwyższenie kwoty wolnej do 30.000 złotych / ustalenie zasad poboru zaliczek przez płatnika (z uwzględnieniem treści rozporządzenia z 7.02.2022 r.)
b) nowe zasady naliczania składki zdrowotnej
- brak możliwości odliczenia od podatku,
- kwota minimalna składki zdrowotnej,
- składka zryczałtowana w wysokości 9 proc. średniego wynagrodzenia,
- składka zdrowotna u ryczałtowców / karta podatkowa
c) stosowanie ulgi dla klasy średniej w trakcie roku
d) przychód pracownika z tytułu wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych – zmiany
e) nielegalne zatrudnianie pracowników – sankcje i wyłączenia kosztowe
B. Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT):
a) Ulgi:
- IP BOX – zmiany – symultaniczne rozliczenie z ulgą na działalność badawczo-rozwojową
- Ulga B+R – rozszerzenie odliczeń z tytułu kosztów kwalifikowanych / ulga na innowacyjnych pracowników – dla podatników uzyskujących przychody z działalności gospodarczej ponoszących koszty zatrudniania wysoko kwalifikowanych pracowników przy działalności badawczo-rozwojowej
- Ulga CSR – społeczną odpowiedzialność biznesu (na działalność sportową, edukacyjną, kulturalną)
- Ulga na robotyzację
- Ulga na prototyp / działalność innowacyjna (produkcja próbna nowego produktu / wprowadzenie na rynek nowego produktu)
- Ulga na ekspansję - zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów
- Ulga konsolidacyjna
b) Ceny transferowe:
- zmiana definicji podmiotów powiązanych
- wyłączenia z obowiązku sporządzenia dokumentacji
- korekta cen transferowych
- wartość transakcji kontrolowanej: doprecyzowanie wartości transakcji kontrolowanej dla depozytów
- uproszczenia w sporządzaniu lokalnej dokumentacji
- wydłużenie terminów
- oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych
- informacja o cenach transferowych (w tym podpisywanie)
- obowiązek ORD-U a dokumentacja cen transferowych
c) WHT – podatek u źródła:
- kryterium należytej staranności – uzupełnienie przepisów
- rozszerzenie możliwości posługiwania się kopią certyfikatu rezydencji
- doprecyzowanie definicji rzeczywistego właściciela oraz rzeczywistej działalności gospodarczej
- zawężenie zakresu przedmiotowego i podmiotowego mechanizmu WHT refund
- rozszerzenie zakresu przedmiotowego opinii o stosowaniu preferencji
- uzależnienie wymogów proceduralnych od wymogów materialnych
- doprecyzowanie pojęcia posiadania zarządu na terytorium RP (ustalenie rezydencji podatkowej)
d) Amortyzacja podatkowa:
- wyłączenie z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych
- odpisy amortyzacyjne w spółkach nieruchomościowych
e) Ukryta dywidenda – wyłączenia kosztowe (od 1.01.2023)
f) Minimalny podatek dochodowy
g) Koszty finansowania dłużnego
h) Polskie spółki holdingowe – preferencje
i) Podatek od przerzucanych dochodów (art. 24aa)
j) Podatek od dochodów spółek kontrolowanych – CFC – zmiany (art. 24a)
C. Podatek ryczałtowy od dochodów spółek – tzw. „CIT estoński”:
a) Warunki stosowania / korekta wstępna – plusy i minusy stosowania
b) Nowelizacja przepisów od 1.01.2022:
- rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do opodatkowania ryczałtem o komandytowe i komandytowo-akcyjne,
- rezygnacja z konieczności ponoszenia określonych nakładów inwestycyjnych jako warunku dla stosowania przepisów o ryczałcie,
- rezygnacja z warunku dotyczącego górnego limitu przychodów podatników opodatkowanych ryczałtem a w konsekwencji również z domiaru zobowiązania podatkowego,
- uelastycznienie terminów spłaty zobowiązania podatkowego w zakresie tzw. korekty wstępnej, a w niektórych przypadkach również zniesienie obowiązku zapłaty owego zobowiązania,
- obniżenie stawek podatku określonych w art. 28o ust. 1 i uchylenie wymogu dot. ponoszenia określonej wielkości nakładów inwestycyjnych.
Prowadzący
Prowadzący
Doradca podatkowy, Doktorant Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pięcioletnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w urzędzie skarbowym, gdzie specjalizowałem się w kontrolach podatkowych, postępowaniach podatkowych oraz postępowaniach egzekucyjnych w administracji. Dwuletnie doświadczenie zawodowe w jednej z największych firm produkcyjnych świata, w której zajmowałem się doradztwem podatkowym. Obecnie prezes zarządu w międzynarodowej spółce doradztwa podatkowego Goldenstein. Zajmuję się obsługą prawno-podatkową polskich oraz międzynarodowych firm. Posiadam szerokie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla urzędów skarbowych, biur rachunkowych, księgowych oraz dla przedsiębiorców. W szkoleniach koncentruję się na poszukiwaniu sposobów optymalizacji opodatkowania. Przedstawiam sposób działania. Jestem autorem publikacji w biuletynie finansowym i w gazecie prawnej. Od 2013 roku posiadam uprawnienia niemieckiego doradcy podatkowego.
Informacje dodatkowe
Koszt udziału w szkoleniu 2. 490 zł/os. + 23% VAT.
Dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych cena bez VAT.
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o pobranie i przesłanie podpisanego oświadczenia.
W cenie szkolenia z zakwaterowaniem zapewniamy:
- uczestnictwo w zajęciach, autorskie materiały szkoleniowe przesłane elektronicznie,
- pełne wyżywienie (od obiadokolacji w dniu 27.07 do obiadu w dniu 29.07),
- zakwaterowanie w pokojach dwuosobowych (istnieje możliwość zakwaterowania w pokoju jednoosobowym za dodatkową dopłatą 250 zł /netto/),
- doba hotelowa rozpoczyna się o godzinie 15:00, a kończy o godzinie 11:00 w dniu wyjazdu,
- parking gratis,
- w cenie pobytu otrzymują Państwo wejściówki na baseny termalne na 2,5 godziny na każdą dobę pobytu,
- Goście mogą zażywać solankowych kąpieli w łazienkach, które posiadają dodatkowy kran z uniejowską, naturalną solanką.
- do dyspozycji Gości - bezpłatny hotelowy basen z wydzieloną strefą wypoczynku. W ciepłe dni do dyspozycji Gości pozostaje również obszerny taras, sprzyjający kąpielom słonecznym.
Koszt udziału w wybranym dniu szkolenia (bez zakwaterowania) - 680 zł/os+ 23% VAT
Cena szkolenia (bez zakwaterowania) obejmuje: uczestnictwo w zajęciach, autorskie materiały szkoleniowe i certyfikat uczestnictwa w wersji elektronicznej, serwis kawowy, lunch.
Informacje o hotelu: https://www.aparthotel-termyuniejow.pl/termy/
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.
Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Warunkiem udziału w szkoleniu jest przesłanie przed rozpoczęciem zajęć potwierdzenia dokonania przelewu (e-mailem lub faxem).