Cel
Cel szkolenia
Warsztat szkoleniowy przeznaczony jest dla osób intensywnie wykorzystujących arkusz kalkulacyjny, dobrze znających podstawy używania Excela, pragnących wykorzystać dodatki Excela – Power Query oraz Powe Pivot.
Korzyści:
Po ukończeniu szkolenia, uczestnicy będą w stanie zastosować nabyte wiadomości do optymalnego pobierania i przekształcania danych, kreatywnej analizy danych oraz do budowy modeli, dzięki którym szybkie podejmowanie decyzji będzie oparte o rzetelne i dokładne dane. Poznanie zaawansowanych technik korzystania z programu Microsoft Excel oraz jego dodatków jakimi są POWER PIVOT i POWER QUERY uczyni codzienną pracę łatwiejszą i bardziej efektywną.
Po ukończeniu szkolenia każdy uczestnik potrafi:
- Automatycznie importować, analizować w Excelu informacje z własnego systemu informatycznego
- Budować zaawansowane raporty w oparciu o dane pobrane w Power Pivot czy Power Query
- Zautomatyzować wiele powtarzających się czynności w procesach analiz
- Skutecznie wykorzystać tabele, wykresy przestawne i inne narzędzia
- Skutecznie prezentować informacje biznesową narzędziami oraz dodatkami Excela
Metody:
Kurs prowadzony jest nowoczesnymi, interaktywnymi metodami, z użyciem projektora multimedialnego, przy aktywnym zaangażowaniu uczestników. Wszystkie ćwiczenia prowadzone są na podstawie przykładów zaczerpniętych z praktyki. Zajęcia, pomimo prezentowania złożonej wiedzy merytorycznej, prowadzone są w zrozumiały sposób, zapewniający przyswojenie przekazywanej wiedzy przez każdego uczestnika kursu.
Każdy uczestnik otrzymuje komplet materiałów oraz kopie elektroniczne ze wszystkimi ćwiczeniami prowadzonymi w ramach kursu oraz przykładowymi arkuszami programu Microsoft Excel.
Czas zajęć dla jednej grupy to dwa dni szkoleniowe, zajęcia od 9.00 do 15.00.
Program
Program
Program warsztatu obejmuje między innymi następującą tematykę:
1. Optymalna „personalizacja” programu do pracy, zaawansowane opcje ustawień Excela, instalacja dodatków2. Zarządzanie nazwami, deklarowanie nazw dynamicznych, szerokie wykorzystanie nazw zakresów3. Technologie pobierania danych ze źródeł zewnętrznych:- Klasyczne narzędzia pobierania danych – MS Query - źródła danych Excela, kwerendy baz danych, pobieranie danych z różnych źródeł, pliki tekstowe, wykorzystanie Internetu
- Dodatek Power Query:
1. Instalacja dodatku jego konfiguracja oraz Interfejs użytkownika.
2. Tworzenie źródeł danych oraz importowanie danych:ꟷ z pliku (m.in. Excel, .csv, .xml, .pdf, .txt)
ꟷ z wielu plików jednocześnie, z danego folderu
ꟷ z zasobów sieciowych - strony internetowe
3. Przygotowanie danych:ꟷ Filtrowanie danych i Sortowanie danych
ꟷ Usuwanie oraz zachowywanie wierszy oraz kolumn
ꟷ Przekształcanie kolumn i wierszy
ꟷ Transpozycja danych
ꟷ Przekształcanie informacji tekstowych ( przycinanie, zamiana wielkości liter, dodawanie prefiksów i sufiksów, wyodrębnianie tekstu, itp.)
ꟷ Przekształcanie dat (dzień tygodnia, miesiąc, rok, tydzień roku, itp.)
ꟷ Praca na liczbach (klasyczne operacje, zaokrąglanie itp.)
ꟷ Grupowanie i agregowanie danych
ꟷ Dzielenie kolumn oraz scalanie kolumn
ꟷ Tworzenie własnych kolumn niestandardowych, kolumny warunkowe, kolumny z przykładów, tworzenie kolumn opartych o daty, liczby lub tekst
4. Działania na zapytaniach:ꟷ Łączenie oraz scalanie zapytań
ꟷ Rodzaje sprzężeń między zapytaniami
ꟷ Ustawienia ładowania danych
ꟷ Duplikowanie i odwołania do zapytań
ꟷ Odświeżanie oraz automatyzacja importu danych z Power Query do Excela
ꟷ Powrót z Excela do danych w Power Query – dalsza edycja zapytań
1. Instalacja dodatku jego konfiguracja oraz Interfejs użytkownika.
2. Importowanie danych zewnętrznych do Power Pivot:ꟷ Import z pliku (Excel, .csv, .xml, tekstowe),
klasycznie Ctrl+C - Ctrl+V, z bazy danych
ꟷ Dane importowane przy użyciu dodatku Power Query
ꟷ Filtrowanie danych przy imporcie
ꟷ Wybieranie kolumn przy imporcie
3. Zarządzanie danymi w Power Pivot:ꟷ Widoki danych – widok diagramu
ꟷ Tworzenie modelu danych i hierarchii – budowanie i edycja relacji
ꟷ Typy i formaty danych, sortowanie, filtrowanie danych w modelu
ꟷ Tworzenie kolumn i miar obliczeniowych
ꟷ Inicjacja tabeli przestawnej w Power Pivot
4. Stosowanie tabel przestawnych jako narzędzia analizy danych biznesowych:ꟷ zasady tworzenia tabel przestawnych
ꟷ Proces tworzenia i organizacji tabeli przestawnej - Excel
ꟷ Tabela przestawna - różnice między dodatkiem Power Pivot a arkuszem Excel
ꟷ Łączenie pól z różnych źródeł w tabeli przestawnej, spłaszczona tabela przestawna
ꟷ Powrót i edycja do aktywnego modelu w Power Pivot
ꟷ Własne pola obliczeniowe, grupowanie danych, niestandardowe formatowanie danych
ꟷ formatowanie warunkowe w tabeli przestawnej
ꟷ Wykorzystanie fragmentatorów do zaawansowanej prezentacji danych biznesowych, prezentacja danych w czasie – dynamiczna oś czasu
ꟷ Tworzenie, formatowanie, filtrowanie wykresów przestawnych
- Inne narzędzia analizy danych:
5. Sumy częściowe.
6. Funkcje bazodanowe, przykłady zastosowań praktycznych:ꟷ dobór kryteriów, alternatywa i koniunkcja kryteriów
7. Automatyzacja obliczeń za pomocą funkcji budowanych przez użytkownika, korzystanie z nich w innych arkuszach.
8. tworzenie własnych dodatków.