OBOWIĄZKI ORGANÓW PROWADZĄCYCH I SZKÓŁ W ZAKRESIE USTALENIA I ROZLICZENIA NADGODZIN NAUCZYCIELI W ROKU SZKOLNYM 2025/2026 – DODATEK CZY RYCZAŁT ZA NADGODZINY - JAK DOSTOSOWAĆ REGULAMIN PŁAC DO OBOWIĄZUJĄCYCH OD 1.09.2025 ZMIAN KARTY NAUCZYCIELA
Termin: 24.10.2025 - 24.10.2025
Cena:
540.00 +VAT
Internet
Zarejestruj sięKontakt Pobierz ofertę w PDF
MASZ PYTANIE?
Szkolenia otwarte, kursy
tel: +48 532 442 010
Angelika.Siwinska@bdo.pl
Szkolenia zamknięte
tel: +48 694 853 745
Iwona.Charzewska@bdo.pl
Szkolenia budżetowe
tel: +48 889 054 795
joanna.bieniek@bdo.pl
Cel
Cel szkolenia
- Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prawidłowej ewidencji godzin pracy nauczycieli w świetle uchwały składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. z której jasno wynika, że praca wykonywana przez nauczyciela ponad normy czasu pracy z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (jednolity tekst: Dz. U. z 2024 r., poz. 986 ze zm.) jest pracą w godzinach nadliczbowych w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.
- Zgodnie z obowiązującymi w Polsce "Zasadami Techniki prawodawczej", a szczególnie zgodnie z § 136: „W uchwale i zarządzeniu nie zamieszcza się przepisów prawnych niezgodnych z ustawą, na podstawie której są one wydawane, oraz innymi ustawami i ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, a także przepisów prawnych niezgodnych z rozporządzeniami”.
- Regulamin płac nauczyciela, który powstaje na podstawie art. 30 ust.6 i ust. 6a Karty Nauczyciela nie może zatem zawierać przepisów prawnych niezgodnych z art. 91c Karty Nauczyciela i art. 151(1) Kodeksu Pracy i co najważniejsze z art. 149 Kodeksu Pracy.
- Żaden z znanych regulaminów nie wprowadził bowiem obowiązku i wzoru ewidencji czasu pracy nauczyciela w domu, w szkole i poza szkołą i nie ma ustawowego elementu listy płac jakim jest dodatek za godziny nadliczbowe nauczyciela, który może być zastąpiony jedynie stosownym ryczałtem za nadgodziny. Regulaminy płac łamią prawo.
- Dzieje się tak dlatego, że wszystkim uciekł art.110 Prawa Oświatowego i fakt, że to dyrektor szkoły opracowuje, a organ prowadzący zatwierdza arkusz organizacyjny szkoły, na podstawie którego dyrektor ustala tygodniowy plan zajęć w szkole. A to oznacza, że nauczyciel nie pracuje w zadaniowym systemie pracy.
- Organy prowadzące nie są zatem zwolnione z ewidencji czasu pracy i muszą wypłacać dodatek lub ryczałt za nadgodziny, gdyż bezdyskusyjnie zadaniowy system pracy to tylko ten z art. 42 ustęp 2 pkt 3 ustawy Karta Nauczyciela. Ale nie te z ten z art. 42 ustęp 2 pkt 1-2, czyli wynikający z arkusza organizacyjnego szkoły.
- Organy prowadzące (OP) szkoły stoją zatem przed niezwykle trudnym wyzwaniem polegającym na wprowadzeniu prawidłowej ewidencji czasu pracy nauczyciela lub znalezieniem alternatywnego dopuszczalnego prawem rozwiązania. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela definiuje bowiem pojęcie "godziny ponadwymiarowej". Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy definiuje natomiast pojęcie "godziny nadliczbowej". A to nie to samo.
- Niestety nauczycielom wypłacane są jedynie "godziny ponadwymiarowe". O "godzinach nadliczbowych" zapomina się.
- Uchwała składu 7 sędziów Sądu Najwyższego z dnia 26 lutego 2025 r. wszystko zmienia i przywraca zaufanie do państwa prawa. O ile oczywiście OPS i dyrekcja szkół zacznie prowadzić prawidłową ewidencje czasu pracy nauczyciela i dostosują regulamin płac nauczyciela do nowych realiów prawnych.
- Zmienione i obowiązujące od 1 września 2025 roku przepisy art.18 ustawy z dnia 25 lipca 2025 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw nakładają na organy prowadzące obowiązek dostosowania regulaminów płac do obowiązujących przepisów.
- Na szkoleniu omówiona zostanie również problematyka budżetowego i księgowego ujęcia roszczeń nauczycieli dot. rozliczenia zaległych godzin nadliczbowych z punktu widzenia przepisów ustawy o finansach publicznych i ustawy o rachunkowości.
- Szkolenie dla: organów prowadzących oraz dyrekcji, głównych księgowych i księgowych szkół, przedszkoli, kierowników i służb finansowo-księgowych zespołów wspólnej obsługi administracyjno-finansowej oświaty prowadzonej w SCUW oraz gmin, powiatów, województw i państwowych jednostek budżetowych oraz ministerstw nadzorujących podległe im szkoły państwowe.