Cel
Cel szkolenia
Finanse publiczne to procesy gromadzenia i wydatkowania środków publicznych, których jawność realizowana będzie poprzez prowadzenie i udostępnianie danych rejestru umów. Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad funkcjonowania nowego rejestru umów w świetle art. 34a i art. 34b ustawy o finansach publicznych oraz nadchodzących zmian wynikających z ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o finansach publicznych.
Na szkoleniu omówione zostaną zasady prowadzenia przez Ministra Finansów systemu teleinformatycznego stanowiącego rejestr umów, zasady wprowadzania danych do rejestru przez kierowników jednostek sektora finansów publicznych, zasady i zakres udostępniania danych rejestru umów oraz odpowiedzialność związana m.in. z niewprowadzaniem danych lub podawaniem nieprawdziwych danych w rejestrze umów.
Ponadto na szkoleniu omówione zostaną zasady zaciągania zobowiązań przez państwowe i samorządowe jednostki budżetowe, zasady wyceny podpisanych umów, wyceny zaangażowania wynikającego z podpisanych umów oraz z decyzji i innych postanowień, wyceny zobowiązań, wyceny wydatków budżetowych oraz zasad ich ewidencji księgowej na kontach pozabilansowych i bilansowych, a także zasad rzetelnej ich prezentacji w sprawozdawczości budżetowej i finansowej w roku 2025
Szkolenie dla wszystkich jednostek sektora finansów publicznych.
Program
Program
1. Procesy finansów publicznych, jednostki sektora finansów publicznych oraz jawność i przejrzystość finansów publicznych – zmiana zasady jawności gospodarowania środkami publicznymi ustawą z dnia 17 września 2021 roku o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.
2. Ustawa zmieniająca ustawę o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o finansach publicznych i ostateczna wersja centralnego rejestru umów jednostek sektora finansów publicznych (CRU JSFP) na rok 2026.
3. Podstawa prawna i pojęcie CRU JSFP w świetle art. 34a – 34bb ustawy o finansach publicznych - nowy terminy wejścia w życie CRU zależny od rodzaju jednostek sektora finansów publicznych.
4. CRU JSFP jako system teleinformatyczny – czy jednostka sektora finansów publicznych powinna tworzyć własny rejestr umów?
5. Obowiązki kierownika jednostki sektora finansów publicznych w zakresie wprowadzania danych do CRU JSFP i podawania w nim prawdziwych danych – kto ma wprowadzać dane do rejestru umów: kierownik jednostki, księgowość, zamówienia publiczne i jaki jest aktualny termin wprowadzenia danych o umowach do rejestru umów?
6. Czy CRU JSFP obejmuje tylko umowy wydatkowe, czy też dochodowe? - wartość umów jakie należy wprowadzać do CRU: 500zł brutto, czy 1500zł netto, a może 10000zł netto?
7. Jakie umowy wprowadza się do rejestru umów obowiązkowo a jakie fakultatywnie – wyjaśnienie.
8. Jakich umów nie wprowadza się do rejestru umów – wyłączenie dla umów służb specjalnych, placówek zagranicznych, niektórych zamówień.
9. Jakie dane o umowach należy wprowadzić do rejestru umów? – numer umowy, data zawarcia umowy, okres obowiązywania umowy, oznaczenie stron umowy, określenie ogólnego przedmiotu umowy, wartość umowy, informacje o źródłach i wysokości współfinansowania umowy, status umowy i dzień zakończenia obowiązywania umowy, podstawa prawna nieudostępnienia informacji o umowie, przyczyna dokonania aktualizacji informacji o ile dokonano takiej aktualizacji.
10. Co to są konta w CRU JSFP i kto je zakłada jednostce, kto wprowadza dane i jak są usuwane informacje.
11. Przepisy wykonawcze Ministra Finansów do CRU JSFP.
12. Likwidacja odpowiedzialności karnej za niewprowadzanie danych do rejestru umów, za podawanie nieprawdziwych danych, za nieprowadzenie, nieaktualizowanie, nieudostępnianie danych rejestru umów?
13. CRU JSFP a zaangażowanie – problem odmienności danych tych samych umów wykazywanych w CRU JSFP i w zaangażowaniu na koncie 998 i 999.
14. Zdarzenia a operacje gospodarcze - podpisanie umowy jako zdarzenie gospodarcze niebędące operacją gospodarczą.
15. Pojęcie i definicja zobowiązania - zobowiązania w kodeksie cywilnym a zobowiązania w ustawie o rachunkowości, rodzaje zobowiązań i zasady ich zaciągania.
16. Zaciąganie zobowiązań a wymogi prawa samorządowego i przepisów ustawy o finansach publicznych – zobowiązania roczne a zobowiązania wieloletnie.
17. Pojęcie i definicja zaangażowania - zaangażowanie a zobowiązanie i jego związek z momentem podpisania umowy, wydania decyzji, postanowienia, zaangażowanie jako etap poprzedzający powstanie zobowiązania.
18. Przykłady z praktyki dotyczące powstania zaangażowania i zobowiązania - kiedy zaangażowanie powstaje przed zobowiązaniem a kiedy powstaje równocześnie ze zobowiązaniem oraz problem szczególny związany z podatkiem VAT i i pomniejszaniem danych wykazywanych w sprawozdaniu typu „RB” o podatek VAT naliczony do odliczenia, co powoduje niezgodność danych wykazywanych w rejestrze umów z danymi wykazywanymi w sprawozdaniu typu „RB”.
19. Plan finansowy a zaangażowanie i zobowiązanie – kiedy mogą powstać problemy z dyscypliną finansów publicznych a kiedy dyscypliny nie ma oraz wyjaśnienie od kiedy Ministerstwo Finansów zrezygnowało z odniesienia do planu finansowego przy zaangażowaniu.
20. Polityka rachunkowości i konta księgowe obowiązujące w roku 2025/2026 – zasady funkcjonowania kont pozabilansowych 998, 999, 983, 984 i 985 dla zaangażowania oraz kont bilansowych zespołu „2” dla zobowiązań.
21. Zasady wyceny zaangażowania i zobowiązań na dzień ich powstania i na dzień bilansowy oraz na moment sprawozdawczy w świetle przepisów prawa bilansowego (ustawy o rachunkowości).
22. Stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie rozrachunków z kontrahentami i jego zastosowanie w zakresie zaangażowania i zobowiązania.
23. Nowe wytyczne Ministerstwa Finansów dotyczące rezerw i rozliczeń międzyokresowych czynnych i biernych oraz ich związek z zaangażowaniem i z zobowiązaniami wykazywanymi na dzień sprawozdawczy i dzień bilansowy.
24. Wyjaśnienie problemów związanych z zaliczaniem zobowiązań do właściwego okresu na przykładzie uproszczeń w polityce rachunkowości związanych z wpływem faktur do jednostki do 5-7 dnia miesiąca oraz problem dostaw niefakturowanych.
25. Wyjaśnienie zasad ujmowania rezerw, biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów oraz zobowiązań warunkowych w świetle Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 6 "Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe" – zobowiązania których termin wymagalności lub kwota nie są pewne i ich ujęcie na koncie 840, szacowanie prawdopodobnych zobowiązań związanych ze świadczeniami wykonanymi na rzecz jednostki po zmianie opisu konta 640, pozabilansowe zobowiązania warunkowe i ich przykłady,
26. Wyjaśnienie zasad ujmowania zobowiązań przyszłych okresów dotyczących czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, ich wyceny oraz kryteriów prezentacji i ujawniania w sprawozdaniu finansowym jednostki budżetowej – rozliczanie kosztów w czasie a zobowiązania okresu, decyzje przyznające świadczenia jako czynne RMK na koncie 640 i inne przykłady.
27. Uzgadnianie zobowiązań a zasady prezentacji zobowiązań budżetowych w sprawozdaniach typu ”RB” w zakresie wykonania budżetu państwa i budżetu środków europejskich oraz budżetu jednostki samorządu terytorialnego – odmienność zasad wykazywania zobowiązań budżetowych od zasad dotyczących zaangażowania oraz problem zobowiązań niewykazywanych w sprawozdaniach typu „RB” lecz wykazywanych w sprawozdawczości finansowej.
28. Odpowiedzi na pytania.