Cel
                Cel szkolenia
                  Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia prawidłowej ewidencji księgowej dochodów budżetowych z podatkiem VAT należny oraz wydatków budżetowych z podatkiem VAT naliczony do odliczenia, a także nadwyżki podatku VAT należny nad naliczonym w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych dla celów KSeF. 
Szkolenie dla: wszystkich samorządowych jednostek budżetowych, w tym jednostek budżetowych oświaty z wydzielonym rachunkiem dochodów, o którym mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych objętych centralizacją rozliczeń w VAT, a szczególnie dla urzędów gmin, urzędów miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich i samorządowych centrów usług wspólnych, a także dla państwowych jednostek budżetowych uznanych za samodzielnych podatników VAT, w tym w tym państwowych jednostek budżetowych oświaty z wydzielonym rachunkiem dochodów, o którym mowa w art.11a ustawy o finansach publicznych oraz dla ministerstw, urzędów wojewódzkich, urzędów centralnych, administracji zespolonej i innych zainteresowanych jednostek.                                          
 
Program
                Program
                  - Ogólne zasady funkcjonowania KSeF - wyjaśnienie dlaczego państwowa jednostka budżetowa może być uznana za samodzielnego podatnika VAT, a samorządowa jednostka budżetowa nie jest uznana za samodzielnego podatnika VAT i jest objęta centralizacją rozliczeń w VAT oraz zasady funkcjonowania dochodów i wydatków wydzielonych rachunków dochodów, o których mowa w art. 11a i w art. 223 ustawy o finansach publicznych.
 - KSeF a NIP - odmienne dla państwowych i odmienne dla samorządowych jednostek zasady identyfikacji jednostki w systemie REGON, na sprawozdaniu budżetowym i na sprawozdaniu finansowym, zasady posługiwania się numerem NIP i identyfikacja podatnika za pomocą mikrorachunku podatkowego (IRP) w roku 2025.
 - KSeF a nieprawidłowości dot. nazwy nabywcy/sprzedawcy występujące w miastach na prawach powiatu, np.: nieprawidłowa nazwa: Gmina Wrocław, Gmina Gdańsk, prawidłowa nazwa: Wrocław-miasto na prawach powiatu, Gdańsk- miasto na prawach powiatu.
 - KSeF a mechanizm podzielonej płatności i „biała lista” VAT państwowych a w samorządowych jednostkach budżetowych oraz na wydzielonych rachunkach dochodów, o których mowa w art. 11a i w art. 223 ustawy o finansach publicznych – odmienne  możliwości dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku VAT do MPP dla gmin, powiatów, województw oraz odmienne funkcjonowanie MPP w państwowych jednostkach budżetowych w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa oraz  rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach, a także w świetle objaśnień podatkowych Ministerstwa Finansów z 29 czerwca 2018 oraz z 23 grudnia 2019 roku.
 - KSeF a zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w jednostkach budżetowych oraz zasady prezentacji danych w sprawozdawczości budżetowej (typu RB) i w sprawozdawczości finansowej – omówienie instrukcji do sprawozdań i pełnych wzajemnych sprzeczności wyjaśnień MF, RIO, KRRIO i NIK.
 - Państwowa a samorządowa jednostka budżetowa - specyfika organizacji rachunkowości budżetowej jednostek wykonujących ustawę budżetową państwa, a specyfika organizacji rachunkowości budżetowej jednostek wykonujących uchwałę budżetową gminy, powiatu, województwa oraz specyfika organizacji rachunkowości wydzielonych rachunków dochodów, o których mowa w art. 11a i w art. 223 ustawy o finansach publicznych w roku 2025.
 - KSeF a paragraf 453 podatek VAT i odmienne jego zastosowanie w państwowych i samorządowych jednostkach budżetowych.
 - Polityka rachunkowości dla celów KSeF – obligatoryjne zastosowanie konta 300 „Rozliczenie zakupu”.
 - KSeF PJB - wzory i schematy prawidłowych księgowań oraz przepływów finansowych podatku VAT i MPP dla państwowych jednostek budżetowych, w tym z uwzględnieniem wydzielonych rachunkach dochodów, o których mowa w art. 11a ustawy o finansach publicznych: (załącznik 3) / organ podatkowy (zarządzenie MF i konto 235 dla IAS) / organ budżetowy (załacznik1) oraz specyficzne zastosowanie paragrafu 453 VAT do faktur zakupowych i VAT naliczony podlegający odliczeniu wynikające z pisma MF: BP1-4071/93c/2007/1189 z 9.08.2007 – szczególna rola rozporządzenia Ministra Finansów z 15 stycznia 2014 roku w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 roku w sprawie rodzajów i trybu dokonywania operacji na rachunkach bankowych prowadzonych dla obsługi budżetu państwa w zakresie krajowych środków finansowych oraz zakresu i terminów udostępniania informacji o stanach środków na tych rachunkach.
 - KSeF SJB - wzory i schematy prawidłowych księgowań oraz przepływów finansowych podatku VAT i MPP dla urzędu i samorządowych jednostek budżetowych, w tym z uwzględnieniem wydzielonych rachunkach dochodów, o których mowa w art. 223 ustawy o finansach publicznych: (załącznik 3) / urząd (załącznik 3 paragraf 9) / organ budżetowy (załącznik 2) oraz prawidłowe zastosowanie paragrafu 453 VAT w świetle art. 249 ustęp 3 ustawy o finansach publicznych i art. 4-5 ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie zadań własnych i zleconych z uwzględnieniem mechanizmu podzielonej płatności.
 - Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania wybranych sprawozdań z podatkiem VAT w zakresie budżetu państwa: RB-27, RB-28, RB-34.
 - Obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań z podatkiem VAT w zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego: RB-27S, RB-27ZZ, RB-28S, RB-34S.
 - Specyfika sprawozdań w zakresie operacji finansowych - zasady wyceny aktywów i pasywów z podatkiem VAT dla sprawozdań: RB-Z i RB-N.
 - Przykłady praktyczne i odpowiedzi na pytania.
 
  
                                        
 
Prowadzący
                Prowadzący
                                    Tomasz Wojtania
                        
Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.