Cel
                Cel szkolenia
                  CELE SZKOLENIA: Szkolenie da uczestnikom kompendium praktycznej wiedzy na temat postępowania z trudnym klientem i jego obsługi.
Uczestnicy dowiedzą się:
•    Jak nie tracić cierpliwości w kontakcie z irytującym klientem?
•    Jak zachować zimną krew w trudnych sytuacjach w miejscu pracy?
•    Co zrobić, żeby atmosfera pracy była dla nich komfortowa?
•    Co zrobić, żeby kontakt z klienci nie był przykrym obowiązkiem?
•    Co zrobić, żeby klienci rozumieli to, co do nich mówią?
•    Co zrobić, żeby nie mieli poczucia niezrozumienia przez ich klientów?
Uczestnicy przećwiczą jak:
•    sprawnie posługiwać się profesjonalnymi standardami obsługi klienta
•    analizować i zaspokajać potrzeby i oczekiwania klientów
•    dostosować komunikację i postawę do odpowiedniego typu klienta w tym jak powstrzymać się od uwag mogących być odczytane jako rasistowskie
•    budować pozytywną relację z klientem
•    radzić sobie z obiekcjami i roszczeniami  tzw trudnych klientów
•    rozpoznawać potrzeby klientów przy pomocy sekwencji pytań
•    proponować produkty i nawiązywać długofalowe relacje z klientem
•    asertywnie reagować na krytykę i nie dopuszczać do sytuacji konfliktowych
•    zachowywać się w sytuacji konfliktowej
•    profesjonalnie reprezentować firmę i siebie
Korzyści dla uczestnika:
•    usprawnienie komunikacji pomiędzy klientem a pracownikiem
•    łatwiejsze radzenie sobie z trudnymi klientami
•    zmniejszenie stresu i obciążenia psychicznego codzienną pracą
•    zwiększenie satysfakcji pracowników oraz klientów z kontaktów
Aby zwiększyć zaangażowanie i ułatwić interakcję w trakcie warsztatów i dyskusji, każdy uczestnik powinien mieć dostęp do kamery i mikrofonu.                                           
 
Program
                Program
                  1.    Wstęp do szkolenia
•    Przedstawienie się trenera i uczestników.
•    Przedstawienie celów i agendy.
•    Przyjęcie zasad aktywnego uczestnictwa w szkoleniu.
•    Ćwiczenie wprowadzające do tematu szkoleniu
2. Uświadomić sobie cechy dobrej obsługi klienta Zrozumieć znaczenie obsługi klienta dla całości sprzedaży  
•    Jak się zachowuje pracownik dobrze obsługujący klientów?
•    Jak się zachowuje pracownik nieodpowiednio obsługujący klientów?
•    Jakie ma znaczenie w sprzedaży odpowiednia obsługa klienta?
•    Obszar potrzeb.
•    Obszar relacji i zaufania.
•    Sposób podejmowania przez klientów decyzji o zakupie.
•    Poziom racjonalny i poziom emocjonalny w kontaktach.
•    Czy klienci często składają reklamacje?
•    Wniosek1: Reklamacja jest prezentem od klienta.
•    Wniosek2: Niewielu klientów się skarży, ale
•    niezadowoleni opowiadają o swoim niezadowoleniu 10 swoim znajomym!
•    Wniosek3: Zapamiętują głównie to, co było złe. Dużo mniej osób pamięta, że zostały dobrze obsłużone, jeszcze mniej o tym mówi. Nikt nie mówi o neutralnej obsłudze – ani dobrej, ani złej.
Forma prowadzenia: Wykład wprowadzający, ćwiczenie w grupach, dyskusja
3. Poznanie potrzeb klienta. Uświadomić sobie znaczenie różnych motywacji klientów. Co to znaczy trudny
    klient?
•    Oczekiwania klientów oraz ich rzeczywiste potrzeby.
    Jawne i ukryte potrzeby klientów. Trudny czy zawiedziony?
    Mapa informacji .
•    Poszukiwanie potrzeb klienta – zadawanie pytań.
    Dlaczego zadawanie pytań jest tak trudne?
    Rodzaje pytań.
    Bariery, które utrudniają słuchanie.
    Żeby dobrze zrozumieć klienta należy:
- zadawać mu pytania (otwarte częściej, niż zamknięte: zamknięte, tylko, dla upewnienia się)
- parafrazować to, co powiedział
- używać świadomie słów i wyrażeń, które wywołują pozytywne skojarzenia
    Ćwiczenia warsztatowe: Pozyskanie niezbędnych informacji w rozmowie. Umiejętność zadawania pytań
Forma prowadzenia: Ćwiczenie w grupach, ćwiczenia warsztatowe, omówienie rozmów.
4.    Przygotowanie do odpowiadania na zastrzeżenia klientów
•    Procedura przyjmowania zastrzeżeń.
•    Procedura postępowania / ciągu dalszego w przypadku reklamacji. Praca z realnymi przypadkami reklamacji, wyodrębnienie grup zastrzeżeń.
•    Przygotowanie Instrukcji Obsługi dla zastrzeżeń, które występują najczęściej.
Forma prowadzenia: Ćwiczenia w grupach, praca metoda metaplanu.
5.    Radzić sobie w sytuacjach trudnych – negocjacje z klientami.
•    Zastosowanie:
- właściwych pytań (otwarte, czy zamknięte)
- parafrazy
- pozytywnych słów, które uspokoją / upewnią /załagodzą
- jakich słów nie wolno używać?
- jakie zwroty mogą być odczytane jako dyskryminujące czy rasistowskie?
- odwołanie się do specyficznych procedur.
- stosować technikę „zdartej płyty”, jeżeli odwołujemy się do obowiązujących procedur.
•    Pozytywne załatwienie reklamacji i dalsza sprzedaż. Jak ze zdenerwowanego klienta zrobić lojalnego i długofalowego sprzymierzeńca?
Forma prowadzenia: Wprowadzenia trenera, dyskusja, ćwiczenia warsztatowe - omówienie rozmów.
6.    Utrzymanie relacji, co zrobić, aby klient wrócił.
•    Podtrzymanie kontaktu – pożegnanie, ostatnie dobre wrażenie.
•    Rozwijanie relacji
•    4 główne techniki utrzymania klienta
Forma prowadzenia: Krótki wykład, dyskusja
7. Moje rezerwy do wykorzystania – analiza
•    Jakie mam rezerwy:
- w sposobie organizacji swojej pracy?
- w sposobie prowadzenia kontaktu z klientem?
•    Jeśli dotąd nie wykorzystałem tych rezerw to, dlaczego?
•    Które treści z tego szkolenia zastosuję w praktyce?
•    Jakiej pomocy po szkoleniu oczekuję?
Forma prowadzenia: Ćwiczenie indywidualne
8. Zakończenie szkolenia.
•    Podsumowanie szkolenia.
•    Informacje zwrotne od uczestników oraz ankieta oceniająca szkolenie.