Cel
Cel szkolenia
Zapoznanie uczestników z zagrożeniami związanymi z nieświadomym udziałem w transakcjach stanowiących nadużycie VAT w imporcie towarów z zastosowaniem procedury celnej 42 - poprzez zaprezentowanie mechanizmu funkcjonowania przedmiotowego oszustwa VAT, sposobów jego identyfikacji oraz wskazanie do stosowania konkretnych reguł ostrożnościowych związanych m.in. z oceną ryzyka transakcji importowych, dokumentowaniem działania w dobrej wierze, dochowaniem należytej staranności, weryfikacją kontrahentów – celem wzmocnienia instytucji bezpieczeństwa biznesowego rozliczeń VAT, w tym zapobieżenia utracie prawa do odliczenia podatku VAT, odmowy jego zwrotu i uniknięcia sankcji karnych, związanych z zarzutem świadomego udziału w przestępstwie.
W trakcie szkolenia uczestnicy nabędą umiejętności rozpoznawania zagrożeń VAT w obrocie towarami pochodzącymi z importu i poznają sposoby przeciwdziałania niepożądanym zjawiskom związanym z procederem nadużyć VAT i ryzykiem nieświadomego udziału w tego rodzaju oszustwie VAT.
Program
Program
Oszustwa w zakresie podatku VAT w imporcie towarów, w tym w ramach procedury celnej 42 - zwolnienie z VAT importu towarów wysyłanych z terytorium państwa trzeciego do państwa członkowskiego innego niż państwo zakończenia wysyłki towarów. Azjatycka przestępczość zorganizowana jako szczególny przypadek wykorzystywania procedury celnej 42 do unikania zapłaty podatku VAT w znacznej skali.
1. Współczesna przestępczość VAT w imporcie towarów.
2. Wybrane zagadnienia prawne wspólnotowe i krajowe, związane z funkcjonowaniem podatku od towarów i usług w aspekcie instytucji nadużycia w imporcie towarów w ramach procedury określonej w art. 143 dyrektywy Rady 2006/112.
3. Mechanizmy oszustw VAT w imporcie towarów, w tym z zastosowaniem procedury celnej 42 – charakterystyka, schematy i przykłady nadużyć VAT ze zróżnicowaniem sytuacji gdy Polska jest krajem importu towarów lub krajem przeznaczenia towarów.
4. Charakterystyka przestępczości „azjatyckiej”.
5. Identyfikacja i zwalczanie nadużyć VAT przez służby celno-skarbowe w imporcie towarów w ramach procedury celnej 42 (współpraca międzynarodowa, wymiana informacji, sieć EUROFISC, system teleinformatyczny Surveillance, VIES, SCAC, JPK-VAT, STIR, SENT, EUROPOL, OLAF, EPPO, EMPACT). Obowiązki.
6. Uszczelnianie systemu poboru podatku od importu towarów w procedurze celnej 42, jako instrumentu prawnego wysokiego ryzyka nadużyć . Konieczność dalszych zmiany prawnych - przykłady i propozycje.
7. Zabezpieczanie się podatników przed nieświadomym udziałem w nadużyciu VAT w imporcie towarów z uwzględnieniem aktualnej linii orzecznictwa krajowego i TSUE
(analiza ryzyka, weryfikacja kontrahentów, metodyka należytej staranności, dobre praktyki).
Prowadzący
Prowadzący
Jacek Staszewski
doradca podatkowy, były urzędnik służby cywilnej, inspektor kontroli skarbowej, uczestnik i kierownik wielu krajowych i międzynarodowych kontroli koordynowanych w obszarze nadużyć w podatku VAT, były członek Międzyresortowego Zespołu Policji i Kontroli Skarbowej ds. zwalczania oszustw podatkowych, wieloletni naczelnik wydziału kontroli i wicedyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej, były funkcjonariusz, ekspert Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz doradca Szefa CBA z zakresu zwalczania przestępczości ekonomicznej, wieloletni wykładowca Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów z ukończoną Akademią Trenera, z referencjami Krajowej Szkoły Skarbowości - prowadzący wewnętrzne szkolenia dla pracowników i funkcjonariuszy organów podatkowych oraz zewnętrzne dla organów ścigania (ABW, CBA, Policja, Prokuratura) z zakresu szeroko rozumianej problematyki identyfikacji i zwalczania oszustw w podatku VAT, inicjator wielu wprowadzonych zmian prawnych w obszarze uszczelniania podatku VAT.