Cel
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia gospodarki budżetowej w urzędach pracy w świetle nowej ustawy z 20 marca 2025 o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Na szkoleniu omówione zostaną zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie kasowego i memoriałowego planowania, wykonywania i sprawozdawczości środków funduszu pracy oraz zakres stosowania nowych przepisów w zakresie tzw. „budżetu urzędu” i tzw. „funduszu”.
Szkolenie dla dyrekcji, kadry kierowniczej oraz głównych księgowych i księgowych Powiatowych i Wojewódzkich Urzędów Pracy.
.
Program
Program
1.Powiatowy urząd pracy jako jednostka organizacyjna powiatu stanowiąca powiatową administrację zespoloną, a wojewódzki urząd pracy tworzony uchwałą sejmiku województwa – ustawa o samorządzie powiatu i ustawa o samorządzie województwa oraz ich zastosowanie w PUP i WUP.
2.Ustawa o finansach publicznych i zasady prowadzenia gospodarki budżetowej urzędów pracy jako samorządowych jednostek budżetowych – zasady zaciągania zobowiązań przez PUP i WUP w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych.
3.Fundusz Pracy i jego dysponent – zasady gospodarki budżetowej środkami FP w świetle nowej ustawy z 20 marca 2025 o rynku pracy i służbach zatrudnienia i nowych obowiązujących od 2025 roku przepisów ustawy o finansach publicznych.
4.Zakres zastosowania art.127 ustęp 2 pkt.3 ustawy o finansach publicznych i art.10 ustęp 3 ustawy o dochodach do samorządu powiatu i samorządu województwa – typowe nieprawidłowości z lat minionych popełnione przez ministerstwo w zakresie planowania zadań realizowanych przez PUP i WUP w nocie budżetowej na druku PFC.
5.Zadania finansowane z Funduszu Pracy.
6.Finansowanie z Funduszu Pracy świadczeń obligatoryjnych i form pomocy.
7.Finansowanie zadań fakultatywnych oraz wynagrodzeń pracowników z Funduszu Pracy.
8.Środki Funduszu Pracy na finansowanie zadań w ramach KFS.
9.Zakres zastosowanie do środków Funduszu Pracy wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem, niewykorzystanych, pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości przepisów art. 168 i art. 169 ustawy o finansach publicznych.
10.Specyfika rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej PUP i WUP jako samorządowych jednostek budżetowych – podział ksiąg na „budżet-urząd” i „fundusz” i związane z nim zmieniające się interpretacje Ministerstwa Pracy.
11.Zasady wyceny aktywów i pasywów oraz zasady prawidłowej księgowości obowiązujące w 2025 roku w urzędach pracy i u dysponenta Funduszu Pracy.
12.Obroty i salda poszczególnych kont ”budżetu urzędu” i „funduszu” jako dane księgowe a zasady sporządzania sprawozdania typu „RB”, w tym „pomocniczego” sprawozdania z wykonania planu finansowego państwowego funduszu celowego: Rb-33 i Rb-40 za rok 2025.
13.Zasady sporządzania rocznych sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych dla celów statystycznych w zakresie operacji finansowych: RB-N, RB-Z, RB-ZN – czy WUP i PUP powinien sporządzać jedno czy oddzielne sprawozdania w zakresie operacji finansowych dla „budżetu-urzędu” i „funduszu”.
14.Problem sporządzania sprawozdania finansowego WUP i PUP jako samorządowych jednostek budżetowych – specyficzna rola konta 136 i 853 dla dysponenta środków państwowego funduszu celowego i ich ujęcie w sprawozdaniu finansowym Ministerstwa Pracy.
15.Czy PUP i WUP powinien wykazywać w swoim bilansie salda kont 136 i 853? - nowe wytyczne Ministerstwa Finansów i Regionalnych Izb Obrachunkowych dotyczących kont 840, 760, 640, 290 oraz ich prezentacji w sprawozdaniu finansowym urzędu pracy.
16.Odpowiedzi na pytania.
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.