Cel
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w jednostkach samorządu terytorialnego zakresie programów finansowanych z Funduszu Solidarnościowego tj. programu AOON „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” i programu OW „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025 oraz ich prawidłowego ich ujęcia w budżecie (lub poza budżetem) jednostki samorządu terytorialnego oraz w księgowości i sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek bezpośrednio realizujących te zadania w roku 2025.
Szkolenie 1-dniowe dla jednostek samorządu terytorialnego, ich urzędów oraz jednostek pomocy społecznej bezpośrednio realizujących zadania obu programów.
Program
Program
1. Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025” – podstawa prawna programu.
2. Program „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego edycja 2025 – podstawa prawna programu.
3. Czym jest państwowy fundusz celowy powstały z dniem 1 stycznia 2019 r. na podstawie ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym - zasady funkcjonowania państwowych funduszy celowych w świetle przepisów ustawy o finansach publicznych i zakres zastosowania art. 127 ustęp 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych do Funduszu Solidarnościowego.
4. Zasady funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego i jednostek organizacyjnych pomocy społecznej bezpośrednio realizujących program – budżet jako podstawa działalności gminy, powiatu, województwa i czym ograniczone jest prawo do zaciągania zobowiązań dot. AOON i OW.
5. Dwie ustawowe formy finansowania zadań jednostek samorządu terytorialnego z państwowych funduszy celowych - zakres zastosowania paragrafu 217, 244, 626, 635 do prawidłowego ujęcia środków Funduszu Solidarnościowego w budżetach jednostek samorządu terytorialnego.
6. Jak czytać art. 10 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Solidarnościowym skoro wg. tego przepisu nie stosuje się art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego?
7. Czy środki na realizację programu AOON i OW są środkami pozabudżetowymi?
8. Czy dysponent Funduszu Solidarnościowego zapomniał o art. 127 ustęp 2 pkt 3 ustawy o finansach publicznych? - jakie błędy od lat popełnia dysponent Funduszu Solidarnościowego
9. Jak zaksięgować w księgach urzędu lub jednostki pomocy społecznej środki na finansowanie programu AOON i OW jako środki pozabudżetowe – konta 840 i 760 czy konta 853 i 136, a może konta 853 i 135?
10. Jak zaksięgować w księgach organu, urzędu, jednostki pomocy społecznej środki na finansowanie programu AOON i OW jako dochody i wydatki budżetowe – schematy księgowań na organie budżetowym, w urzędzie i w jednostce pomocy społecznej.
11. Szczególna rola paragrafu 9 rozporządzenia MRiF ws. Rachunkowości i planów kont (…) oraz szczególna rola art.249 ustęp 3 ustawy o finansach publicznych – kto ma księgować AOON i OW.
12. Sprawozdawczość budżetowa i finansowa – prawidłowe ujęcie programu AOON i OW w sprawozdaniu typu RB i w sprawozdaniu finansowym.
13. Odpowiedzi na pytania.
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.