Cel
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad prowadzenia gospodarki budżetowej, zasad wykonywania zadań własnych i zleconych, zasad rachunkowości budżetowej, zasad sporządzania sprawozdawczości budżetowej i finansowej jednostek budżetowych Państwowej Straży Pożarnej oraz środków FWPSP w świetle zmian przepisów ustawy o finansach publicznych i przepisów ustawy o rachunkowości na rok 2025.
Szkolenie 1-dniowe dla Komendy Głównej PSP, Komend Wojewódzkich PSP, Komend Powiatowych PSP oraz szkół PSP.
Program
Program
- Zasady systemowe w zakresie finansów publicznych po zmianach ustawy o finansach publicznych i zmianach ustawy o rachunkowości na rok 2025 – odmienność zasad obowiązujących w KGPSP i KWPSP od zasad obowiązujących w KPPSP.
- Zasady finansowania Państwowej Straży Pożarnej z budżetu państwa i z budżetu powiatu oraz z Funduszu Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej – praktyczne problemy funkcjonowania finansów Państwowej Straży Pożarnej uwzględniając środki Funduszu Przeciwdziałania Covid-19 i Funduszu Pomocy Ukrainie.
- Nadrzędne zasady rachunkowości 2025 oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej.
- Dochody budżetowe jednostek państwowej straży pożarnej – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Wydatki budżetowe jednostek państwowej straży pożarnej – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Dochody i wydatki budżetowe jednostek państwowej straży pożarnej w zakresie zadań zleconych – definicja zadań zleconych, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Należności budżetowe jednostek państwowej straży pożarnej – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Zobowiązania budżetowe jednostek państwowej straży pożarnej – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Zaangażowanie budżetu jednostek państwowej straży pożarnej - definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Przychody księgowe – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Koszty księgowe – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Rozliczenia międzyokresowe przychodów – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe kosztów – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Aktywa trwałe jednostek państwowej straży pożarnej – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania
- Aktywa obrotowe jednostek państwowej straży pożarnej – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Mienie powiatu/miasta a mienie Skarbu Państwa – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania.
- Grupowanie przychodów i kosztów praz zasady ustalania wyniku finansowego w jednostkach państwowej straży pożarnej – zasady ustalania i zasady księgowania przychodów i kosztów działalności operacyjnej podstawowej, w tym z zadań zleconych, działalności operacyjnej pozostałej, działalności finansowej, działalności nadzwyczajnej i ich powiązanie z wynikiem finansowym.
- Koszty i przychody nie wpływające na wynik finansowy – koszty i przychody odnoszone bezpośrednio na fundusz jednostki (konto 800 i 810), koszty i przychody państwowych funduszy celowych (konto 853 dla FWPSP, problem FPCovid-19 i FP), koszty nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym niskocennych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, inwestycji, środków trwałych w budowie, i innych aktywów trwałych oraz rzeczowych składników aktywów obrotowych.
- Zasady sporządzania przez KPPSP sprawozdania RB-27S oraz sprawozdania RB-27ZZ – należności dot. zadań zleconych a zgodność danych ze sprawozdaniem RB-27S, szczególny przypadek dot. zadań zleconych realizowanych przez KPPSP, problem jednostek nadal księgujących należności jako zobowiązania w zakresie zadań zleconych w części należnej BP.
- Zasady sporządzania przez KPPSP sprawozdania RB-28S – plan i wydatki budżetowe, zaangażowanie a zobowiązania ogółem, zobowiązania wymagalne, zobowiązania związane z rezerwami i rozliczeniami międzyokresowymi kosztów, wydatki niewygasające.
- Zasady sporządzania przez KGPSP i KWPSP sprawozdania: RB-23, RB-27, RB-28, RB-28 NW, RB-28NW PROGRAMY, RB-28 PROGRAMY, RB-28 PROGRAMY WPR, RB-28UE, RB-28UE WPR, RB-28UE KPO, RB-70 – druki sprawozdawcze, instrukcje, zmiana definicji wykonania dochodów budżetowych i należności, nowa definicja środków w drodze, zapewnienie finansowania, zmiana definicji zaangażowania, itd..
- Zasady sporządzania przez KGPSP i KWPSP jako dysponentów środków Funduszu Wsparcia PSP sprawozdania RB-33 i RB-40.
- Ogólne zasady sporządzania sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych: RB-N, RB-Z, RB-ZN – problem zadań zleconych realizowanych przez KPPSP wykazywanych w sprawozdaniu RB-ZN.
- Ogólne zasady sporządzania jednostkowego sprawozdania finansowego sporządzanego przez jednostkę budżetową PSP – omówienie wzorów sprawozdań oraz powiązanie kont księgowych z poszczególnymi pozycjami sprawozdania finansowego.
- Ustalanie kompletności i prawidłowości sprawozdań, zasady przekazywania sprawozdań oraz analiza zgodności danych pomiędzy poszczególnymi rodzajami sprawozdań typu „RB” a sprawozdawczością finansową.
- Odpowiedzi na pytania.
Prowadzący
Prowadzący
Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z 20 letnią praktyką, specjalista od trudnych tematów, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. W latach 1993-2001 pracownik naukowy Katedry Rachunkowości Instytutu Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Stały współpracownik niektórych firm szkoleniowych. Autor setek publikacji i materiałów szkoleniowych, autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Współautor raportu Banku Światowego "Porównanie polskich przepisów rachunkowości sektora publicznego z międzynarodowymi standardami rachunkowości sektora publicznego (MSRSP)". Autor projektu stanowiska dla Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie ujęcia, wyceny i prezentacji prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz gruntów oddanych w wieczyste użytkowanie. Jako wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów, Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych, Państwowej Straży Pożarnej, Policji, Wojska, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowych Inspektoratów Weterynarii, GDDKIA, Urzędów Pracy, Urzędów Gmin i Miast, Starostw Powiatowych, Urzędów Marszałkowskich oraz podległych im jednostek oświaty, pomocy społecznej, geodezji i innych, w tym jednostek pełniących rolę Instytucji oraz beneficjentów środków unijnych. Ponadto pracował dla agencji rządowych: ARIMR, ANR, ARR, ARM i innych jednostek sektora finansów publicznych np.:WFOŚIGW. Pracował również w Programie Partnerstwo dla Samorządu Terytorialnego LGPP oraz w KPRM w zespole Prof. T. Lubińskiej zajmując się tam tematyką budżetu zadaniowego. Przeszkolony w zakresie ochrony informacji niejawnych przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Współpracownik i działacz Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Konsultant Banku Światowego nr 479364. Wykładowca w Krajowej Szkole Administracji Publicznej im. Lecha Kaczyńskiego.