Cel
Cel szkolenia
W trakcie szkolenia uczestnicy uzyskają informacje dlaczego służby techniczne powinny pomagać w prowadzeniu ksiąg rachunkowych. Dlaczego nie jest wszystko jedno, kiedy spłyną dokumenty do księgowości. Pomoc służb technicznych niezbędna jest zwłaszcza w dokonywaniu szacunków związanych z wyceną aktywów trwałych, klasyfikacją aktywów oraz ustalaniem odpisów z tytułu trwałej utraty wartości.
Celem szkolenia jest przedstawienie podstawowych pojęć związanych ze środkami trwałymi, ze szczególnym uwzględnieniem nieruchomości, pod kątem ich budowy, klasyfikacji, gospodarowania i dokumentowania. Przybliżenie uregulowań wynikających z ustawy o rachunkowości w zakresie niezbędnym dla pracowników wydziałów technicznych i produkcyjnych.
Szkolenie kierujemy do kadry kierowniczej, pracowników działów technicznych, organizacyjnych i administracyjnych, którzy zajmują się zagadnieniami środków trwałych w jednostkach.
Program
Program
I. Podstawowe regulacje prawne dotyczące środków trwałych:• Ustawa o rachunkowości
• Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 „Środki trwałe”
• Polityka rachunkowości jednostki
• Podatek dochodowy od osób prawnych
• Klasyfikacja rodzajowa środków trwałych (KŚT)
II. Podstawowe definicje zawarte w KSR nr 11 i w podatku CIT:• Rzeczowe aktywa trwałe – zakres przedmiotowy
• Pozyskanie składnika majątkowego – udokumentowana decyzja
• Ponoszone nakłady na składnik majątkowy i zasady ich dokumentowania
III. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały, w tym zastosowanie kryterium wartościowego dla celów rachunkowych i podatkowych:• Ustawowe warunki zaliczania składników majątkowych do środków trwałych
• Co to są niskocenne składniki majątkowe?
• Rzeczowe czy niematerialne aktywa trwałe?
• Różnice między rachunkowymi zasadami zaliczania składników do środków trwałych a kryteriami podatkowymi
• Skutki zmiany decyzji co do sposobu i czasu użytkowania składnika majątkowego
• Co uznać na samodzielny środek trwały?
IV. Ustalanie wartości początkowej środka trwałego w budowie:• Budowa środka trwałego według regulacji rachunkowo/podatkowych a budowa w świetle przepisów Prawa budowlanego
• Ogólne zasady ustalania wartości początkowej
• Ustalanie ceny nabycia lub jej odpowiednika na potrzeby ustalenia wartości początkowej środka trwałego, w tym ujawnienie środka trwałego
• Ustalenie kosztu wytworzenia na potrzeby wyceny wartości początkowej środka trwałego
• Koszty prób i testów przeprowadzanych przed oddaniem środka trwałego do użytkowania
• Likwidacja środka trwałego warunkująca budowę nowego obiektu
• Rozliczanie kosztów wspólnych budowy
• Jak rozumieć zakończenie budowy środka trwałego?
V. Zasady naliczania amortyzacji środka trwałego:• Definicja amortyzacji
• Od kiedy naliczać amortyzację bilansową, a kiedy można rozpocząć amortyzować
• środek trwały dla celów podatkowych?
• Podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych dla celów rachunkowych i podatkowych amortyzacji
• Metody amortyzacji
• Uproszczenia w amortyzacji dla niskocennych środków trwałych – jakie kryterium
• wartości przyjąć dla celów rachunkowych, a jakie dla celów podatkowych?
• Okresowa weryfikacja stawek amortyzacyjnych
• Wyłączenia z amortyzacji bilansowej i podatkowej
• Zawieszenie amortyzacji podatkowej
VI. Późniejsze nakłady: remont czy ulepszenie środka trwałego?• Na jakiej podstawie dokonać podziału późniejszych nakładów na ulepszeniowe
• i pozostałe; czy ich wartość ma znaczenie?
• Ujmowanie nakładów na ulepszenie środków trwałych w ewidencji rachunkowej i dla
• celów podatkowych
• Pozostałe nakłady, w tym remonty
• Ulepszenie obcego środka trwałego czy samodzielny środek trwały?
VII. Rozchód środka trwałego:• Sprzedaż środka trwałego lub nieodpłatne przekazanie
• Trwałe odłączenie części składowej lub peryferyjnej środka trwałego
• Kiedy można, a kiedy należy zlikwidować środek trwały?
• Różnica między postawieniem w stan likwidacji a likwidacją środka trwałego
• Czy w pełni zamortyzowany środek trwały może być dalej użytkowany?
• Likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym – w którym momencie ująć rozchód?