Cel
Cel szkolenia
poszerzenie wiedzy dotyczącej zagadnienia dostępności, podstaw prawnych realizacji dostępności w instytucjach, wzmocnienie umiejętności koordynacji procesem budowania dostępności oraz przekazanie sprawdzonych rozwiązań funkcjonujących w podmiotach publicznych. Taki obowiązek będzie spoczywał na podmiotach prywatnych od 1.01.2025 r.
Zajęcia będą miały charakter praktyczny. Zostaną omówione zmiany w przepisach prawa dotyczących dostępności. Szkolenie będzie również doskonałym warsztatem dla osób, które profesjonalnie zajmują się dostępnością, a w szczególności zamierzają pełnić funkcję koordynatora ds. dostępności w podmiotach prywatnych.
Uczestnicy poznają praktyczne metody tworzenia dokumentacji z zakresu dostępności – podczas szkolenia będzie możliwość stworzenia dokumentacji pod okiem eksperta. Dokumentacja obejmuje m.in.:
- Raport o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- Raport o dostępności poszczególnych budynków;
- Plan działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
- Zarządzenie w sprawie wyznaczenia Koordynatora do spraw dostępności;
- Deklaracja dostępności stron internetowych;
Program
Program
1. Wstęp – podstawowe informacje
1) Najważniejsze podstawy prawne i definicje,
2) Terminy.
2. Potrzeby osób o szczególnych potrzebach, w tym osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności w podmiotach prywatnych
1) Osoby ze szczególnymi potrzebami ,
2) Rodzaje niepełnosprawności,
3) Pozostałe osoby.
3. Koordynator ds. dostępności w podmiotach prywatnych
1) Sylwetka koordynatora
2) Zadania koordynatora
3) Procesy zapewnienia dostępności
4. Rodzaje dostępności
1) Cyfrowa,
2) Architektoniczna,
3) Komunikacyjno- informacyjna
5. Raporty o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami – aspekty praktyczne.
6. Wniosek o zapewnienie dostępności a jego realizacja przez podmiot.
1) Realizacja wniosku
2) Brak możliwości zapewnienia dostępności
3) Postępowanie skargowe
4) Konsekwencje i kary
7. Niezbędna dokumentacja z zakresu dostępności - praktyka.
1) Analiza stanu dostępności,
2) Plan działania,
3) Wdrożenie,
4) Dobre praktyki,
5) Sprawozdanie i deklaracja.
8. Zarządzenie o powołaniu koordynatora
1) sporządzenie zarządzenia,
2) wdrożenie zarządzenia.
9. Narzędzie do pracy koordynatora – praktyczna ankieta
10. Monitorowanie realizacji ustawy o dostępności w podmiotach prywatnych.
11. Lista kontrolna
1) omówienie listy kontrolnej
2) wypełnianie listy kontrolnej
3) raport po zakończeniu kontroli
12. Konsultacje z prelegentem, dobre praktyki, podsumowanie, wymiana doświadczeń.
Prowadzący
Prowadzący
Adriana Głuchowska.
ekspert z wieloletnim doświadczeniem, współpracujący z najlepszymi ośrodkami szkoleniowymi i doradczymi w Polsce. Niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz prawa pracy. Od lat zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem procedur w instytucjach sektora finansów publicznych w tym wdrażania systemu kontroli zarządczej dla sektora publicznego.
Właściciel firmy zajmującej się doradztwem, weryfikacją i przeglądem stanu dokumentacji prawno-pracowniczej pod kątem zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Przygotowuje propozycje kompleksowych rozwiązań zmierzające do poprawy funkcjonowania jednostki.
Jako głos doradczy i ekspert na co dzień rozwiązuje nietypowe problemy z praktyki Przedsiębiorstw i Urzędów. Od 1998 roku przeszkoliła kilkadziesiąt tysięcy osób, przeprowadzając tysiące szkoleń.
Posiadająca wszechstronną wiedzę i doświadczenie z zakresu prawa, rachunkowości, ekonomii oraz ponadto absolwentka studiów podyplomowych Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji, uprawnienia audytora PN-ISO/EIC 27001 – Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji).