Cel
Cel szkolenia
zapoznanie Uczestników z regulacjami dotyczącymi ochrony sygnalistów wynikającymi z tzw. dyrektywy o sygnalistach oraz założeń projektu ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa.
W Polsce prace nad przepisami implementującymi do krajowego porządku prawnego tzw. Dyrektywę o ochronie sygnalistów rozpoczęły się w październiku 2021 roku, co oznacza, że od rozpoczęcia prac minęły już ponad dwa lata. Przez cały ten okres, w Rządowym Centrum Legislacji pojawiło się kilka projektów ustawy. W styczniu przyśpieszono prace i publikacje kolejnego projektu ustawy. Nie upłynęły jeszcze nawet dwa miesiące od tego momentu, a już pojawił się kolejny projekt (projekt z dnia 26 lutego 2024 roku). Wśród najważniejszych zmian jakie pojawiły się w najnowszym projekcie jest rozszerzenie katalogu naruszeń prawa, czyli działań lub zaniechań niezgodnych z prawem lub mających na celu obejście prawa, które obligatoryjnie będą stanowić zakres przedmiotowy procedur zgłaszania nieprawidłowości.
Program
Program
1. Dyrektywa 2019/1937 i przepisy implementujące – projekt ustawy
2. Definicja sygnalisty i jego status.a. Kto może być sygnalistą?
b. Na czym polega ochrony sygnalisty?
c. Kto nie jest objęty ochroną?
d. Poziomy odpowiedzialności sygnalisty
3. Jak przeprowadzić analizę ryzyka odnośnie możliwości zgłoszenia u danego przedsiębiorcy działań niezgodnych z prawem zgodnie z zakresem Dyrektywy i projektem ustawy o ochronie sygnalistów.4. Zapewnienie ochrony danych osobowych i prywatności sygnalistom, im pomocnikom oraz osobom z nimi powiązanym.
5. Zapobieganie działaniom odwetowym
6. Mechanizmy prawne, jakie warto stosować i zapisać w aktach prawa wewnętrznego chroniące pracodawców przed nieprawdziwymi zgłoszeniami pracowników i byłych pracowników.
7. Obowiązki przedsiębiorców, urzędów publicznych, pracodawców i administratorów danych osobowych odnośnie utworzenia kanałów zgłoszeń, regulaminu zgłoszeń oraz procedur z tym związanych.8. Wybór kanału zgłoszeń zgodnie ze specyfiką przedsiębiorstwa i jego możliwościami techniczno – organizacyjnymi oraz kompetencjami pracowników.a. Wewnętrzny kanał zgłaszania
b. Zewnętrzny kanał zgłaszania
c. Ujawnienie publiczne
d. Poufność kontaktu z sygnalistą -zasady
9. Regulamin i procedury zgłoszeńa. Zaprojektowanie i zarządzanie procesem, wdrożenie właściwych procedur oraz dostosowanie tych już obowiązujących w obszarach działania przedsiębiorstwa.
b. Kwalifikacje, kompetencje i upoważnienia, jakie powinny mieć osoby uprawnione i upoważnione do obsługi kanałów komunikacji z sygnalistami.
c. Dostosowanie kultury organizacyjnej w przedsiębiorstwie i procedur do aktualnych przepisów prawnych
d. Zabezpieczenie dokumentacji
10. Ochrona informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
11. Podsumowanie i zakończenie szkolenia.
Prowadzący
Prowadzący
Mirosław Kot.
Ekspert z zakresu prawa pracy, czasu pracy i dokumentacji pracowniczej. Inspektor Danych Osobowych i koordynator wdrożeń RODO. Współpracuje z jednostkami ochrony zdrowia w zakresie prawa pracy i ochrony danych osobowych. Doradca zarządów spółek. Wykładowca na studiach managerskich m.in. w: Łazarski Warszawa, Uniwersytet Rzeszowski, Humanitas Sosnowiec. Przeprowadził ponad 2700 szkoleń z zakresu i prawa pracy, zarządzania i ochrony danych osobowych.