Program
Program
1. Wstęp, podstawowe informacje
a) Najnowsze zmiany:
a. jawność wynagrodzeń – jak się przygotować?
b. Szkolenia BHP – co się zmieni?
2. Akta osobowe – struktura i zawartość oraz najczęstsze błędy
a) Część A – dokumenty rekrutacyjne;
b) Część B – dokumenty dotyczące nawiązania i przebiegu zatrudnienia;
c) Część C – dokumenty związane z ustaniem pracy;
d) Część D – dokumenty dotyczące odpowiedzialności porządkowej;
e) Część E – dokumenty związane z kontrolą trzeźwości.
3. Zatrudnianie pracowników – proces i dokumentacja oraz najczęstsze błędy
a) Rekrutacja – dokumentacja kandydata (zgody RODO, formularze, CV);
b) Wymagane dokumenty przy zatrudnieniu: świadectwa pracy, orzeczenia, wnioski;
c) Zawarcie umowy o pracę – rodzaje, termin, elementy umowy;
d) Informacja o warunkach zatrudnienia – nowe wymogi;
e) Wprowadzenie do pracy – szkolenie BHP, badania wstępne, oświadczenia.
4. Dokumentacja przebiegu zatrudnienia oraz najczęstsze błędy
a) Zmiana warunków pracy – aneksy, wypowiedzenia zmieniające;
b) Urlopy pracownicze – wnioski, plan urlopów;
c) Ewidencja czasu pracy – jak prowadzić, czego unikać;
d) Kary porządkowe i nagrody – zasady dokumentowania i przechowywania informacji;
e) Szkolenia BHP, medycyna pracy – obowiązki dokumentacyjne pracodawcy.
5. Rozwiązywanie stosunku pracy – formalności i świadectwo pracy oraz najczęstsze błędy
a) Sposoby rozwiązania umowy: wypowiedzenie, porozumienie stron, dyscyplinarka;
b) Dokumentacja przy zakończeniu zatrudnienia – wnioski, protokoły;
c) Świadectwo pracy:
a. Kiedy i jak należy je wydać?
b. Co powinno zawierać?
c. Błędy w świadectwach – skutki prawne i odpowiedzialność.
d) Archiwizacja dokumentacji po rozwiązaniu umowy.
6. Zmiany warunków zatrudnienia i form współpracy oraz najczęstsze błędy
a) Umowy cywilnoprawne a stosunek pracy – jak je dokumentować?
b) Zmiana stanowiska, zakresu obowiązków – dokumentowanie aneksów i wypowiedzeń zmieniających;
c) Praca zdalna i hybrydowa – dokumentowanie miejsca pracy i zasad jej wykonywania.
7. Przechowywanie i archiwizacja dokumentacji pracowniczej
a) Okresy przechowywania dokumentów
b) Wersje papierowe i elektroniczne – zasady przechowywania i archiwizacji;
c) Zasady bezpiecznego przechowywania i niszczenia dokumentów;
d) Współpraca z firmami zewnętrznymi – umowy powierzenia, odpowiedzialność.
8. Ochrona danych osobowych w kadrach (RODO w praktyce)
a) Jakie dane osobowe może przetwarzać dział kadr?
b) Zgody pracownika na przetwarzanie danych – kiedy są potrzebne?
c) Obowiązki informacyjne wobec kandydatów i pracowników;
d) Udostępnianie danych innym podmiotom – kiedy i jak?
e) Zabezpieczenie danych: dostępność, poufność, integralność;
f) Audyty, inspekcje i przygotowanie dokumentacji na kontrolę.
9. Konsultacje z prelegentem.