Prawo Pracy w praktyce w 2025r. z uwzględnieniem wprowadzony i planowanych zmian. Trudne zagadnienia i wyzwania dla pracodawców
Termin: 19.10.2025 - 21.10.2025
Cena:
2800.00 zł 2490 zł +VAT +VAT
Hotel Haffner*****
ul. Haffnera 59
Zarejestruj sięKontakt Pobierz ofertę w PDF
MASZ PYTANIE?
Szkolenia otwarte, kursy
tel: +48 532 442 010
Angelika.Siwinska@bdo.pl
Szkolenia zamknięte
tel: +48 694 853 745
Iwona.Charzewska@bdo.pl
Szkolenia budżetowe
tel: +48 889 054 795
joanna.bieniek@bdo.pl
Cel
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z aktualnie obowiązującymi przepisami z zakresu prawa pracy, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w prawie pracy a także usystematyzowanie wiedzy dotyczących zagadnień z tzw. „twardego HR”, t.j. zastosowania w praktyce przepisów w zakresie nawiązywania, zmiany oraz ustania stosunku pracy, czasu pracy, urlopów wypoczynkowych i innych zwolnień od pracy, w tym prawidłowego prowadzenia dokumentacji pracowniczej z tym związanej, a także oraz obowiązków pracodawcy względem organów sprawujących kontrolę w tym zakresie.Udział w szkoleniu pozwoli na prawidłowe przygotowywanie dokumentów oraz prowadzenie całej dokumentacji pracowniczej, planowanie i rozliczanie czasu pracy, a także udzielanie urlopów wypoczynkowych z uwzględnieniem różnych systemów czasu pracy zgodnie z obowiązującym stanem prawnym
Program
Program
I DZIEŃI. Nawiązanie stosunku pracy
1. Umowy o pracę - rodzaje umów o pracę, zasady oraz wymogi formalne w zakresie zawierania umów
• umowa o pracę na czas nieokreślony
• umowa o pracę na czas określony
• umowa na okres próbny
• treść umowy o pracę po zmianach od 26.04.2023 r.
II. Zmiana warunków umowy o pracę:
1. porozumienie zmieniające, czy wypowiedzenie zmieniające – wymogi formalne i skutki
III. Ustanie stosunku pracy
1. sposoby ustania stosunku pracy
2. zasady wypowiadania i rozwiązywania umów o pracę:
• jak zgodnie z prawem rozstać się z pracownikiem.
• porozumienie stron – najbardziej bezkonfliktowy sposób rozstania się z pracownikiem?
• jak prawidłowo uzasadnić wypowiedzenie pracownikowi umowy o pracę na czas określony oraz nieokreślony – przyczyny uzasadniające wypowiedzenie umowy w praktyce i orzecznictwie sądowym
• jak rozwiązać umowę o pracę zawartą na okres próbny
3. rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia
• „dyscyplinarka” (art. 52 K.p.).
• rozwiązanie umowy o pracę w związku z tzw. „przechorowaniem”
IV. Stosunek pracy w świetle orzecznictwa sądowego
Omówienie rozstrzygnięć sądowych w zakresie nawiązania, zmiany i ustania stosunku pracy
V. Odpowiedzialność porządkowa pracowników
1. Przesłanki odpowiedzialności porządkowej
2. Katalog kar jakie pracodawca ma prawo stosować wobec pracowników naruszających porządek i dyscyplinę pracy
3. Zasady nakładania kar porządkowych
4. Odpowiedzialność oraz uprawnienia osób kierujących pracownikami w zakresie dyscyplinowania podległych pracowników
5. Mobbing w środowisku pracy – kiedy mamy do czynienia z dyscyplinowaniem pracowników, a kiedy z mobbingiem
VI. Prowadzenie dokumentacji pracowniczej
1. Prowadzenie dokumentacji pracowniczej
• formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej
• zmiana formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej
• udostępnianie i kopiowanie dokumentacji
• niszczenie i usuwanie dokumentacji
• wymogi w zakresie przechowywania dokumentacji papierowej
2. Najważniejsze zasady prowadzenia akt osobowych
• podział akt osobowych na części A, B, C, D i E – szczegółowa charakterystyka poszczególnych części akt osobowych
• sposób gromadzenia dokumentów w poszczególnych częściach akt
• usuwanie dokumentów z akt osobowych
3. Dokumentacja związana z ewidencjonowaniem czasu pracy - rejestrowanie i prowadzenie ewidencji czasu pracy
- części składowe dokumentacji związanej z ewidencjonowaniem czasu pracy
- udostępnianie ewidencji czasu pracy i wprowadzanie zmian
4. Dokumentacja płacowa
5. Dokumentowanie urlopów wypoczynkowych
6. Dokumentacja przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, zasady wypłaty ekwiwalentu
7. Zasady i okresy przechowywania dokumentacji pracowniczej
8. Konsekwencje nieprawidłowości w zakresie dokumentacji pracowniczej
• odpowiedzialność i wykroczenia dotyczące nieprawidłowości w zakresie prowadzenia dokumentacji pracowniczej
10. Skrócenie okresu przechowywania/archiwizowania dokumentacji pracowniczej
11. Omówienie wybranych dokumentów pracowniczych
• umowa o pracę, z uwzględnieniem nowych wymogów co do treści umowy od 26 kwietnia 2023 r.
• oświadczenia: o wypowiedzeniu umowy o pracę i o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenie – wymogi formalne
• dodatkowa informacja o warunkach zatrudnienia wg stanu obowiązującego od 26 kwietnia 2023 r.
• świadectwo pracy po zmianach przepisów w 2023 r. (praca zdalna, wdrożenie dyrektywy work life balance) – omówienie szczegółów zmian i poprawności ich wykazywania w treści świadectwa pracy
VII. Urlopy i zwolnienia od pracy
1. Nabycie prawa i wymiar urlopów wypoczynkowych pracowników – informacje ogólne
2. Urlop wypoczynkowy pracownika pełnoetatowego i niepełnoetatowego
• zasady zaokrąglania przy obliczeniach urlopowych
• zmiana pracodawcy w trakcie roku
• urlop w wymiarze proporcjonalnym
• zmiana wymiaru etatu w trakcie miesiąca
• pula urlopowa i zasady udzielania urlopów
• pierwszy urlop w życiu
• urlop na żądanie pracownika
• przymusowe udzielenie pracownikowi urlopu wypoczynkowego (okres wypowiedzenia, problem z terminowym wykorzystaniem urlopu),
• zmiana terminu urlopu, odwołanie z urlopu, okoliczności uniemożliwiające wykorzystanie lub kontynuację urlopu
3. Urlop bezpłatny
4. Nieobecności w pracy oraz zwolnienia od pracy
- nieobecności usprawiedliwione i nieusprawiedliwione,
- tzw. „urlopy okolicznościowe”
- zwolnienia od pracy
- sposoby i zasady usprawiedliwiania nieobecności
5. Zasady naliczania i wypłaty wynagrodzenia za urlop oraz ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop
VIII. Wpływ obowiązku wdrożenia dyrektywy work-life-balance na prawa i obowiązki stron stosunku pracy
• zasady i formy udzielania dni wolnych w związku z siłą wyższą
• urlop opiekuńczy – prawo i zasady udzielania
• urlop rodzicielski – nowe zasady udzielania
• urlop ojcowski – nowe zasady udzielania
• uprawnienia dla rodziców dzieci do 8 roku życia dziecka
• elastyczna organizacja pracy – kto i na jakich warunkach może z niej skorzystać
IX. Dodatkowy urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków – nowe uprawnienia związane z rodzicielstwem
- krąg uprawnionych do skorzystania z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego
- wymiar urlopu
- zasady wnioskowania i korzystania
- ochrona trwałości stosunku pracy uprawnionych
- wysokość zasiłku za okres uzupełniającego urlopu macierzyńskiego
X. Nowe regulacje w zakresie pracy przy komputerze
- aktualizacja definicji stanowiska pracy
- wyposażenie podstawowe i dodatkowe stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy
- ergonomia, oświetlenie i organizacja stanowiska pracy
- dostosowanie stanowiska pracy z laptopem
- zasady dofinansowania soczewek kontaktowych i okularów
II DZIEŃ
I. PRAWO PRACY – z uwzględnieniem wprowadzony i planowanych zmian- trudne zagadnienia i wyzwania dla pracodawców
1. Nowe przepisy dotyczące legalizacji pracy cudzoziemców w Polsce
- ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – wpływ zmian w przepisach i ich potencjalnych skutków dla cudzoziemców i podmiotów powierzających pracę,
- główne zmiany w procesie legalizacji pracy cudzoziemców w Polsce
• cyfryzacja/informatyzacja procesu zatrudnienia cudzoziemców – zasady dostępu do systemu teleinformatycznego oraz zasady funkcjonowania systemu
• zniesienie tzw. testu rynku pracy („informacji starosty”) oraz limity w zakresie wydania cudzoziemcom zezwoleń na pracę oraz wpisu do ewidencji oświadczeń o powierzeniu pracy
• doprecyzowanie warunków udzielania oraz odmowy udzielenia zezwolenia na pracę cudzoziemca – przesłanki pozytywne i negatywne
• nowe wymogi w zakresie warunków na jakich będzie mogła być powierzona praca cudzoziemcowi
• wzmocnienie skuteczności kontroli Straży Granicznej i Państwowej Inspekcji Pracy oraz podwyższenie sankcji za naruszenie warunków zawarcia umowy z cudzoziemcem
• legalny pobyt i praca obywateli Ukrainy w Polsce po 30.09.2025 r. - skutki weta Prezydenta
2. Nowa zasady ustalania stażu pracy
- nowe okresy „aktywności zawodowej” wliczane do stażu pracy – cel wprowadzenia zmian
- obowiązek udokumentowania innych okresów „zatrudnienia” wliczanych do stażu pracy
- wpływ nowych zasad liczenia stażu pracy na uprawnienia pracownicze (urlopy, odprawy, „stażowe”, „jubileuszówki”)
- okres wprowadzenia i rozpoczęcie obowiązywania zmian i konsekwencje dla pracodawców
3. Praca w upały – nowe przepisy, nowe obowiązki pracodawców
- projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
- propozycje rozwiązań systemowych minimalizujących negatywny wpływ upałów na pracę
- aktualne obowiązki pracodawców w trakcie upałów
4. Mobbing i dyskryminacja – planowane zmiany w przepisach Kodeksu pracy
- nowe definicje dyskryminacji i mobbingu oraz podmiotów tych zjawisk
- doprecyzowanie obowiązków pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi
- nowe uprawnienia pracownicze w związku z naruszeniem przepisów w zakresie dyskryminacji i mobbingu
5. Jawność wynagrodzeń i równość szans - nowe obowiązki pracodawców na przełomie roku 2025/2026
- główne założenia dyrektywy UE o jawności wynagrodzeń
- obowiązek jawności wynagrodzeń w Polsce – od kiedy i kogo obejmie?
- zasady wdrożenia jawności wynagrodzeń w zakładzie pracy
- sankcje za brak jawności wynagrodzeń
6. Odsetki za nieterminową wypłatę wynagrodzeń – planowane zmiany
- ochrona wynagrodzenia za pracę wg Kodeksu pracy
- dyrektywa w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w UE
- automatyczne odsetki za opóźnienie w wypłacie wynagrodzenia – planowane zmiany do ustawy o minimalnych wynagrodzeniu za pracę i Kodeksu pracy
- cel i termin przyjęcia regulacji
II. CZAS PRACY - Planowanie, rozliczanie oraz dokumentowanie czasu pracy – praktyczne warsztaty z planowania i rozliczania czasu pracy w różnych systemach i rozkładach czasu pracy
1. Podstawowe definicje z zakresu czasu pracy – wprowadzenie do tematyki czasu pracy
• czas pracy
• doba pracownicza
• tydzień
• rozkład czasu pracy
• okres rozliczeniowy
• odpoczynki
• przerwy w pracy
2. Wymiar czasu pracy, systemy, rozkłady i okresy rozliczeniowe czasu pracy
• wymiar czasu pracy w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy, z uwzględnieniem zmian w zakresie wprowadzenie „wigilii” jako dnia wolnego od pracy
• obowiązkowe zapisy dotyczące czasu pracy w umowach o pracę zawieranych na część etatu
• normy czasu pracy w informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia
• rodzaje systemów czasu pracy i zasady ich wprowadzania
• ruchomy i elastyczny czas pracy – nowe rozkłady czasu pracy, zasady wprowadzania i stosowania
3. Praca w godzinach nadliczbowych i w dniach wolnych od pracy
• definicja godzin nadliczbowych
• ustalanie godzin nadliczbowych z tytułu przekroczenia normy dobowej i tygodniowej
• godziny ponadwymiarowe i nadliczbowe niepełnoetatowców
• rekompensata pracy w godzinach nadliczbowych – czas wolny oraz dni wolne
• dopuszczalność finansowej rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych
• rozliczanie godzin nadliczbowych a okres rozliczeniowy
4. Praca w niedziele i święta
• dopuszczalność pracy w niedziele i święta, z uwzględnieniem zmian uchwalonych w grudniu 2024 r. („wolne wigilie”)
• rozliczanie pracy w niedziele i święta
• praca w niedziele i święta a zasada 5-dniowego tygodnia pracy
• praca w niedziele i święta a godziny nadliczbowe z tytułu przekroczenia normy dobowej i tygodniowej
5. Praca w porze nocnej
• definicja pory nocnej i zasady jej wprowadzania w zakładzie pracy
• pracownik pracujący w nocy
• zakazy w zakresie pracy w porze nocnej
• pora nocna a nadgodziny
• rozliczenie finansowe pracy w porze nocnej – dodatki ustawowe i wewnątrzzakładowe
6. Dyżur
• pojęcie dyżuru
• dopuszczalność dyżuru
• dyżur a godziny nadliczbowe
7. Wyjścia prywatne
• wniosek o wyjście prywatne
• możliwość i zasady odpracowania wyjścia prywatnego
• odpracowanie oraz nieodpracowanie wyjścia prywatnego a prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia i czasu pracy
8. Planowanie i rozliczenie czasu pracy
• planowanie (harmonogramowanie) czasu pracy w różnych systemach i rozkładach czasu pracy oraz w różnych okresach rozliczeniowych
• harmonogramy czasu pracy: zasady sporządzania przy uwzględnieniu obowiązującego nominału, odpoczynków dobowych i tygodniowych, zasada 5-dniowego tygodnia oraz rekompensaty pracy w dniach wolnych od pracy
• plan pracy, a rozliczenie czasu faktycznie przepracowanego
• wpływ zwolnienia lekarskiego i innych nieobecności w pracy na faktyczne, prawidłowe rozliczenie czasu pracy
• urlop wypoczynkowy i inne nieobecności w pracy, a zmiana grafiku/harmonogramu czasu pracy – zasady dopuszczalności wprowadzania zmian do grafików/harmonogramów czasu pracy
• rozliczenia czasu pracy w przypadku nieprzepracowania przez pracownika pełnego okresu rozliczeniowego
• planowanie i rozliczanie czasu pracy w orzecznictwie sądowym i stanowiskach Państwowej Inspekcji Pracy
9. Czas pracy a szkolenia, w tym szkolenia bhp, badania lekarskie i podróże służbowe – jak prawidłowo rozliczyć czas pracy pracownika
10. Czas pracy pracowników niepełnosprawnych
11. Dokumentowanie czasu pracy
• Zasady i forma prowadzenia ewidencji czasu pracy – dodatkowe wymogi
• Listy obecności i elektroniczna rejestracja pobytu na terenie zakładu pracy, a karta ewidencji czasu pracy – przyjęte formy potwierdzania przybycia i obecności w pracy
• Przechowywanie dokumentacji z zakresu czasu pracy
12. Konsekwencje naruszania przepisów o czasie pracy dla pracownika i dla pracodawcy
• Kary porządkowe wymierzane przez pracodawcę dla pracowników nieprzestrzegających przepisów o czasie pracy
• Obowiązki oraz zakres odpowiedzialności: pracodawcy, kierowników/dowódców zmiany / brygadzistów z tytułu niewłaściwej organizacji i rozliczenia czasu pracy podległych pracowników (odpowiedzialność porządkowa, odpowiedzialność karna)
Prowadzący
Prowadzący
Małgorzata Klowan
Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego (1995-2000), w latach 1998-2000 i 2002-2003 pracowała jako inspektor w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Szczecinie w Wydziale Obsługi Prawnej, były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowy Inspektorat Pracy w Szczecinie, w latach 2004-2017 na stanowiskach inspektora pracy, starszego inspektora pracy i starszego inspektora pracy - specjalisty. Od 2004 roku czynny wykładowca i trener szkoleń w zakresie szkoleń z prawa pracy w różnych formach edukacyjnych, adresowanych do różnych grup zawodowych, a także związków zawodowych, m.in. prowadzi kursy specjalistów personalnych i działów kadr i płac, dotyczące czasu pracy i wynagrodzeń, prawo pracy dla menadżerów, kadr zarządzających i pracodawców.
Absolwentka Wydziału Prawa Uniwersytetu Szczecińskiego (1995-2000), w latach 1998-2000 i 2002-2003 pracowała jako inspektor w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Szczecinie w Wydziale Obsługi Prawnej, były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowy Inspektorat Pracy w Szczecinie, w latach 2004-2017 na stanowiskach inspektora pracy, starszego inspektora pracy i starszego inspektora pracy - specjalisty. Od 2004 roku czynny wykładowca i trener szkoleń w zakresie szkoleń z prawa pracy w różnych formach edukacyjnych, adresowanych do różnych grup zawodowych, a także związków zawodowych, m.in. prowadzi kursy specjalistów personalnych i działów kadr i płac, dotyczące czasu pracy i wynagrodzeń, prawo pracy dla menadżerów, kadr zarządzających i pracodawców.
Informacje dodatkowe
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:Cena*:
*Cena promocyjna: 2.490 zł + VAT/osoba
*Cena promocyjna obowiązuje przy dokonaniu zgłoszenia do 26.09.2025
Cena regularna: 2.800 zł + VAT/ osoba
*Cena bez VAT dla opłacających szkolenie w co najmniej 70% ze środków publicznych
Uczestników, których dot. zwolnienie z VAT prosimy o pobranie i przesłanie podpisanego oświadczenia.
Prosimy o dokonanie płatności przed szkoleniem po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule kod szkolenia.
Cena obejmuje:
- udział w dwudniowym szkoleniu,
- zakwaterowanie w pokoju dwuosobowym, (istnieje możliwość zakwaterowania w pokoju jednoosobowym za dodatkową opłatą - 410 zł netto),
- pełne wyżywienie(od obiadokolacji 19.10 do śniadania 21.10.2025),
- bezpłatny dostęp do strefy wellness - basen, sauna, jacuzzi i siłownia
- materiały szkoleniowe oraz certyfikat ukończenia szkolenia w wersji elektronicznej
Więcej informacji o hotelu: Hotel Haffner
*Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu szkolenia lub jego odwołania oraz zmiany wykładowcy z przyczyn od niego niezależnych.
Warunki rezygnacji:
Rezygnację przyjmujemy najpóźniej na 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej. Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.