Cel
Cel szkolenia
Globalny podatek wyrównawczy, wdrażający dyrektywę unijną, ma na celu wyeliminowanie praktyk podatkowych przedsiębiorstw wielonarodowych, umożliwiającym im przenoszenie zysków do państw, w których nie podlegają one żadnemu opodatkowaniu lub podlegają bardzo niskiemu opodatkowaniu.
Celem ograniczenia konkurencji w zakresie stawek CIT jest ustanowienie globalnego minimalnego poziomu opodatkowania. Środkiem do osiągniecia tego celu jest wyeliminowanie znacznej części korzyści wynikających z przenoszenia zysków do państw, w których nie podlegają one żadnemu opodatkowaniu lub podlegają bardzo niskiemu opodatkowaniu. Mechanizm ten opiera się na pobraniu dodatkowej kwoty podatku (opodatkowanie wyrównawcze), jeżeli efektywna stawka podatkowa danej grupy w danej jurysdykcji jest niższa niż 15%.
Według danych Ministerstwa Finansów, nowy podatek wyrównawczy obejmie około 2,1 tys. grup, na które składa się około 7 tys. jednostek składowych na terytorium RP.
Celem szkolenia jest omówienie ustawy implementującej do polskiego porządku prawnego ww. rozwiązań w ramach ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych.
Program
Program
1. Globalny podatek minimalny – na jakim jest etapie wdrożenia?
2. Podstawy prawne – dyrektywa PILLAR 2 oraz implementujące je krajowe przepisy ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym.
3. Jednostki wyłączone z opodatkowania podatkiem wyrównawczym.
4. Bezpieczne przystanie oraz wyłączenie de minimis.
5. Omówienie zasad opodatkowania podatkiem wyrównawczym:a. globalnym podatkiem wyrównawczym;
b. krajowym podatkiem wyrównawczym;
c. podatkiem wyrównawczym od niedostatecznie opodatkowanych zysków,
i. zasada włączenia dochodu do opodatkowania (IIR),
ii. zasada niedostatecznie opodatkowanych zysków (UTPR),
iii. obliczanie kwalifikowanego dochodu lub straty,
iv. obliczanie skorygowanych podatków kwalifikowanych,
v. obliczanie efektywnej stawki podatkowej (ETR) i podatku wyrównawczego.
6. Kluczowe definicje legalne m.in. centrali, grupy, jednostki dominującej, minimalnej stawki podatkowej, nisko-opodatkowanej jednostki składowej, jednostka dominująca niższego szczebla (art. 2).
7. Obowiązki podatników, m.in.a. Zawiadomienia o rozpoczęciu początkowego okresu działalności (art. 129 ust. 4),
b. Informacja o opodatkowaniu wyrównawczym (art. 133 ust. 1),
c. Zawiadomienia o danych jednostki składowej (art. 133 ust. 7),
d. Zeznania o wysokości należnego podatku (art. 134 ust. 1),
e. Zawiadomienia o dokonaniu wyboru, która jednostka wykona obowiązki (art. 135 ust. 3).
8. Właściwy organ podatkowy ds. podatku wyrównawczego (rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie właściwości organów podatkowych)
9. Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego,a. Rada ds. opodatkowania wyrównawczego,
b. Wyłączenie możliwości uzyskania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
10. Terminy zapłaty podatku.
11. Przepisy przejściowe.
12. Sankcje za niestosowanie przepisów.
Prowadzący
Prowadzący
Marcin Szymocha

doradca podatkowy (nr 12870) z wieloletnim doświadczeniem. Jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Podatków i Prawa Podatkowego na tej samej uczelni. Doświadczenie zdobywał przez ponad 8 lat w jednej z największych kancelarii podatkowych w Polsce – Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy Sp. z o.o., gdzie finalnie kierował Oddziałem Śląskim jako Dyrektor. Pełnił również funkcję menedżera ds. wiedzy i procesu w PwC Service Delivery Center (SDC). Obecnie prowadzi własną spółkę doradztwa podatkowego JAKPLACICPODATKI.PL Sp. z o.o. Jest ekspertem Stowarzyszenia Mieszkanicznik w zakresie podatków. Specjalizuje się w opodatkowaniu nieruchomości, CIT Estońskim oraz obsłudze sporów podatkowych.