Zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeśli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Powyższa regulacja pozwala na wydłużenie ustawowego terminu zwrotu VAT, jeżeli organ podatkowy prowadzi weryfikację rozliczenia podatnika. Przedmiotowa weryfikacja może odbywać się w ramach: czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, jak i kontroli podatkowej. Należy w tym miejscu wskazać, iż zarówno cel, jak i zakres czynności możliwych do zrealizowania w ramach poszczególnych procedur jest zasadniczo różny. Z kolei zgodnie z art. 274c § 1 Ordynacji podatkowej  organ podatkowy, w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową, może zażądać od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym kontrolą u podatnika, w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności. Z czynności tych sporządza się protokół.

Powyższa regulacja dotyczy tzw. „kontroli krzyżowej”, w ramach  której to organ podatkowy może zażądać dokumentów od kontrahentów podatnika w zakresie, w którym prowadzone jest postępowanie podatkowe bądź kontrola podatkowa u podatnika. Należy jednak wskazać, iż zgodnie z przedmiotową regulacją „kontroli krzyżowej” nie można prowadzić w ramach czynności sprawdzających – brak ku temu jest podstaw normatywnych.

Nie zmienia to jednak faktu, iż zdarzają się sytuacje, w których organy podatkowe prowadzą w ramach czynności sprawdzających „kontrole krzyżowe” u kontrahentów podatnika. Powyższe zagadnienie było przedmiotem rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego. W wyroku z 18 października 2013 r. NSA orzekł następująco:
„Ustawodawca wyraźnie wskazał zakres czynności, które organ może przeprowadzić w ramach czynności sprawdzających. W zakresie tym nie mieszczą się czynności związane z tzw. kontrolą krzyżową. Wynika to nie tylko bowiem z zakresu dopuszczalnych czynności, o których mowa we wskazanych wyżej przepisach, ale także z art. 274c § 1 Ordynacji podatkowej. Stosownie do treści tego przepisu organ podatkowy w związku z prowadzonym postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową może zażądać od kontrahentów podatnika wykonujących działalność gospodarczą przedstawienia dokumentów, w zakresie objętym kontrolą u podatnika w celu sprawdzenia ich prawidłowości i rzetelności. Z czynności tych sporządza się protokół.

Ustawodawca dopuścił więc możliwość, wbrew temu co zarzuca się w skardze kasacyjnej, zażądania od kontrahentów podatnika przedstawienia dokumentów, w tym także w celu sprawdzenia zasadności zwrotu podatku VAT, jednak jedynie w związku z prowadzonym u podatnika postępowaniem podatkowym lub kontrolą podatkową. Kontrola tzw. „krzyżowa" dopuszczalna jest więc w ramach prowadzonego wobec podatnika postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, ale nie poza nimi. Nie ma więc podstaw prawnych w ramach jedynie czynności sprawdzających określonych w dziale V Ordynacji podatkowej, bez wszczęcia postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej, żądania od kontrahentów podatnika dokumentów w celu sprawdzenia zasadności zwrotu podatku VAT.

Wykładnia art. 272 pkt 3 Ordynacji podatkowej dokonana przez organy i zaaprobowana przez Sąd pierwszej instancji nie uwzględnia charakteru czynności sprawdzających oraz wykładni systemowej wewnętrznej regulacji odnoszących się do czynności sprawdzających, a także treści art. 274 c § 1 Ordynacji podatkowej. Pomija też to, że organ podatkowy dysponuje różnymi instrumentami w celu sprawdzenia zasadności zwrotu podatku VAT w ramach innych postępowań niż postępowanie sprawdzające”.

Podsumowując należy wskazać, iż organy podatkowe są uprawnione do przeprowadzenie „kontroli krzyżowej” w ramach weryfikacji zasadności zwrotu podatku VAT. Niemniej jednak wymaga to wszczęcia postępowania podatkowego bądź kontroli podatkowej u podatnika, natomiast jest to niedopuszczalne w ramach prowadzonych czynności sprawdzających.



Dominik Nawrocki

Autor jest ekspertem w Dziale Doradztwa Podatkowego BDO, Oddział w Poznaniu.

Polecamy szkolenia z zakresu VAT:

TYTUŁ I MIEJSCE SZKOLENIA TERMIN I CENA
Przygotuj się na KSeF – dwudniowe, praktyczne szkolenie. Kompleksowe przygotowanie do obowiązkowego stosowania KSeF – od technicznych aspektów, po zmiany merytoryczne w dokumentowaniu i ewidencjonowaniu transakcji. Termin szkolenia potwierdzony!

Stacjonarne      Warszawa
  08.09.2025         09.09.2025

  1520.00 + VAT
KSeF, JPK_CIT, PIT, VAT 2025/ 2026 – praktyczne aspekty i obowiązki. TERMIN SZKOLENIA POTWIERDZONY!

Stacjonarne      Wrocław
  10.09.2025         12.09.2025

  2790.00 + VAT
KSeF, JPK_CIT, PIT, VAT 2025/ 2026 – praktyczne aspekty i obowiązki

Stacjonarne      Wrocław
  11.09.2025         12.09.2025

  1590.00 + VAT
Podatkowe przygotowanie do wdrożenia KSeF.

Stacjonarne      Katowice
  12.09.2025         12.09.2025

  720.00 + VAT
Dwudniowe warsztaty KSeF. Kompleksowo przygotuj się na wejście KSeF i poznaj dokładnie wszystkie obowiązki.

Stacjonarne      Warszawa
  23.09.2025         24.09.2025

  1520.00 + VAT
KSeF 2.0. oraz struktura logiczna schemy FA(3) Wdrożenie KSeF w praktyce.

Stacjonarne      Wrocław
  23.09.2025         23.09.2025

  760.00 + VAT
KSeF 2.0. oraz struktura logiczna schemy FA(3) Wdrożenie KSeF w praktyce.

Stacjonarne      Kraków
  23.09.2025         23.09.2025

  720.00 + VAT
Krajowy System e-Faktur – zasady funkcjonowania / wdrożenie - FA(3) – wejście w życie od 1.02.2026 / 1.04.2026

Stacjonarne      Gdańsk
  26.09.2025         26.09.2025

  720.00 + VAT
Krajowy System e-Faktur (KSeF) – obowiązki, ryzyka i wdrożenie w codziennej pracy podatnika

Stacjonarne      Katowice
  26.09.2025         26.09.2025

  720.00 + VAT
Krajowy System e-Faktur (KSeF), czyli fakturowanie po nowemu – jak przygotować się do zmian w fakturowaniu

Stacjonarne      Łódź
  26.09.2025         26.09.2025

  720.00 + VAT
KSeF 2.0 i zmiany w VAT 2025 - 2026. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki.

Stacjonarne      Sopot
  29.09.2025         01.10.2025

  3090.00 + VAT
Nadużycia VAT w transakcjach transgranicznych – mechanizmy wyłudzeń, procedura 4200 i należyta staranność przedsiębiorców

Stacjonarne      Gdańsk
  29.09.2025         30.09.2025

  1590.00 + VAT
KSef – obowiązkowy od 2026 r. – jakie działania podjąć aby przygotować się do wdrożenia.

Stacjonarne      Szczecin
  30.09.2025         30.09.2025

  720.00 + VAT
KSeF 2.0. oraz struktura logiczna schemy FA(3) Wdrożenie KSeF w praktyce.

Stacjonarne      Rzeszów
  30.09.2025         30.09.2025

  720.00 + VAT
KSeF, JPK_CIT, PIT, VAT 2025/ 2026 – praktyczne aspekty i obowiązki.

Stacjonarne      Kazimierz Dolny
  06.10.2025         08.10.2025

  2690.00 + VAT
Strony 12wszystkich 21

Newsletter