Minister finansów stwierdził, że zapłata za doładowania oferowane przez operatorów w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. nadal stanowi należność za usługi telekomunikacyjne.

W dniu 1 stycznia 2015 r. weszła w życie zasadnicza część ustawy z 25 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2014 r. poz. 1171). Wprowadzane tą zmianą regulacje dotyczą w szczególności rozliczania podatku od towarów i usług z tytułu zmiany miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych oraz elektronicznych.

W związku z wprowadzeniem do ustawy o VAT m.in. definicji usług telekomunikacyjnych, u niektórych podatników powstały wątpliwości, jak od 1 stycznia 2015 r. będzie opodatkowana sprzedaż kart „prepaid" (tzw. doładowań, przez które rozumiane są zarówno doładowania konta „na start" w ramach starterów z kartą SIM, jak również doładowania nabywane bez jednoczesnego przekazania przez operatora karty SIM – ale których realizacja następuje z wykorzystaniem karty SIM – niezależnie od technologii dostarczenia doładowania). Wątpliwości dotyczą w szczególności sprzedaży kart „prepaid" w związku ze świadczeniem usług o podwyższonej opłacie, o których mowa w art. 64 ustawy z 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (tekst jedn.: Dz.U. z 2014 r. poz. 243).

Na tym tle zgłaszano również konieczność jednoznacznego określenia, które z zasad dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego mają w omawianym obszarze zastosowanie. Minister finansów wydał w tej sprawie komunikat, który został opublikowany na stronie internetowej. Według niego należność płacona za doładowania w rzeczywistości stanowi należność za usługi telekomunikacyjne.

Pojęcie usługi telekomunikacyjnej jest zdefiniowane w art. 24 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1 ze zm.) – zwanej dalej „dyrektywą VAT". Zgodnie z tym przepisem „usługi telekomunikacyjne" oznaczają usługi dotyczące transmisji, emisji i odbioru sygnałów, tekstów, obrazów i dźwięków lub wszelkiego rodzaju informacji drogą kablową, radiową, optyczną lub za pośrednictwem innych systemów elektromagnetycznych, w tym związane z nimi przeniesienie lub cesja praw do użytkowania środków dla zapewniania takiej transmisji, emisji i odbioru, wraz z zapewnieniem dostępu do ogólnoświatowych sieci informacyjnych. Definicja ta ma charakter ogólny, a jej brzmienie od 1 stycznia 2015 r. nie ulegnie zmianie.

Jednocześnie od 1 stycznia 2015 r. definicja usługi telekomunikacyjnej, w związku z wejściem w życie rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 1042/2013 z 7 października 2013 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do miejsca świadczenia usług (Dz. Urz. UE L 284 z 26.10.2013 r., str. 1) zostanie doprecyzowana poprzez wskazanie przykładowych świadczeń wchodzących w jej zakres oraz nieobjętych jej zakresem (por. art. 6a ww. rozporządzenia).

Należy podkreślić, że wprowadzona do ustawy o VAT definicja usługi telekomunikacyjnej będzie tożsama z definicją usługi telekomunikacyjnej z dyrektywy VAT, zatem wprowadzane zmiany nie zmienią co do zasady istoty rozumienia usługi telekomunikacyjnej (również w kontekście definicji usługi telekomunikacyjnej zawartej w art. 2 pkt 48 ustawy z  16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, zgodnie z którą przez usługę telekomunikacyjną rozumie się usługę polegającą głównie na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej).

W zakresie działalności telekomunikacyjnej, a zatem i usług telekomunikacyjnych, mieszczą się usługi o podwyższonej opłacie, o których mowa w art. 64 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Należy tu dodatkowo wskazać, że przemawia za tym również to, iż usługi takie są świadczone na podstawie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych (por. art. 64 ust. 8 i art. 56 ustawy Prawo telekomunikacyjne).

Reasumując, ponieważ w związku z nabyciem doładowań realizowane są usługi telekomunikacyjne, a regulacje wchodzące w życie z 1 stycznia 2015 r. nie powodują zmian, których efektem byłaby zmiana zakresu usług uznawanych za usługi telekomunikacyjne, jak również z uwagi na fakt, że wprowadzane zmiany nie dotyczą regulacji w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, brak jest podstaw do stwierdzenia, że na skutek zmian w przepisach VAT wchodzących w życie z 1 stycznia 2015 r. następują zmiany w rozliczaniu usług telekomunikacyjnych świadczonych na terytorium Polski, w związku z nabywanymi doładowaniami.

Obowiązek podatkowy przy sprzedaży doładowań powstaje zatem na zasadach właściwych dla usług telekomunikacyjnych, czyli – w myśl art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b oraz ust. 7 ustawy o VAT - z momentem wystawienia faktury, nie później niż z chwilą upływu terminu płatności. Przy czym przy sprzedaży na rzecz użytkowników końcowych, dla których nie są wystawiane faktury, decyduje moment zapłaty za doładowanie, który uznawany jest za termin płatności za świadczone w przyszłości usługi telekomunikacyjne.

 

Autor: Bogdan Świąder, Źródło: Doradca VAT

Polecamy najbliższe szkolenia

TYTUŁ I MIEJSCE SZKOLENIA TERMIN I CENA
Przygotuj się na KSeF – dwudniowe, praktyczne szkolenie. Kompleksowe przygotowanie do obowiązkowego stosowania KSeF – od technicznych aspektów, po zmiany merytoryczne w dokumentowaniu i ewidencjonowaniu transakcji. Termin szkolenia potwierdzony!

Stacjonarne      Warszawa
  08.09.2025         09.09.2025

  1520.00 + VAT
KSeF, JPK_CIT, PIT, VAT 2025/ 2026 – praktyczne aspekty i obowiązki. TERMIN SZKOLENIA POTWIERDZONY!

Stacjonarne      Wrocław
  10.09.2025         12.09.2025

  2790.00 + VAT
KSeF, JPK_CIT, PIT, VAT 2025/ 2026 – praktyczne aspekty i obowiązki

Stacjonarne      Wrocław
  11.09.2025         12.09.2025

  1590.00 + VAT
Podatkowe przygotowanie do wdrożenia KSeF.

Stacjonarne      Katowice
  12.09.2025         12.09.2025

  720.00 + VAT
Dwudniowe warsztaty KSeF. Kompleksowo przygotuj się na wejście KSeF i poznaj dokładnie wszystkie obowiązki.

Stacjonarne      Warszawa
  23.09.2025         24.09.2025

  1520.00 + VAT
KSeF 2.0. oraz struktura logiczna schemy FA(3) Wdrożenie KSeF w praktyce.

Stacjonarne      Wrocław
  23.09.2025         23.09.2025

  760.00 + VAT
KSeF 2.0. oraz struktura logiczna schemy FA(3) Wdrożenie KSeF w praktyce.

Stacjonarne      Kraków
  23.09.2025         23.09.2025

  720.00 + VAT
Krajowy System e-Faktur – zasady funkcjonowania / wdrożenie - FA(3) – wejście w życie od 1.02.2026 / 1.04.2026

Stacjonarne      Gdańsk
  26.09.2025         26.09.2025

  720.00 + VAT
Krajowy System e-Faktur (KSeF) – obowiązki, ryzyka i wdrożenie w codziennej pracy podatnika

Stacjonarne      Katowice
  26.09.2025         26.09.2025

  720.00 + VAT
Krajowy System e-Faktur (KSeF), czyli fakturowanie po nowemu – jak przygotować się do zmian w fakturowaniu

Stacjonarne      Łódź
  26.09.2025         26.09.2025

  720.00 + VAT
KSeF 2.0 i zmiany w VAT 2025 - 2026. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki.

Stacjonarne      Sopot
  29.09.2025         01.10.2025

  3090.00 + VAT
Nadużycia VAT w transakcjach transgranicznych – mechanizmy wyłudzeń, procedura 4200 i należyta staranność przedsiębiorców

Stacjonarne      Gdańsk
  29.09.2025         30.09.2025

  1590.00 + VAT
KSef – obowiązkowy od 2026 r. – jakie działania podjąć aby przygotować się do wdrożenia.

Stacjonarne      Szczecin
  30.09.2025         30.09.2025

  720.00 + VAT
KSeF 2.0. oraz struktura logiczna schemy FA(3) Wdrożenie KSeF w praktyce.

Stacjonarne      Rzeszów
  30.09.2025         30.09.2025

  720.00 + VAT
KSeF, JPK_CIT, PIT, VAT 2025/ 2026 – praktyczne aspekty i obowiązki.

Stacjonarne      Kazimierz Dolny
  06.10.2025         08.10.2025

  2690.00 + VAT
Strony 12wszystkich 21

 

Newsletter