Zrozumieć szefa - 8 technik na lepszą komunikację z przełożonym

Zrozumieć szefa - 8 technik na lepszą komunikację z przełożonym

 

Ogromną część osób na stanowiskach kluczowych dla organizacji charakteryzuje zespół wspólnych cech i zachowań. Są nastawione na obejmowanie dowodzenia, szybkie w działaniu, łatwo przejmują inicjatywę, działają zdecydowanie i stanowczo oraz tego oczekują od innych, a długie wywody rozmówców szybko sprowadzają do faktów: „co z tego wynika i jaką będę mieć z tego korzyść?”. Tacy szefowie są nastawieni na sprawne działanie, mniej - lub w ogóle - na relacje. To wachlarz cech i modeli zachowań pożądanych dla powodzenia biznesu w ujęciu jego zysków, dlatego to takie osoby najczęściej obsadzane są na stanowiskach menedżerskich, ale także o takie stanowiska zabiegają i w tym kierunku kształtują swoją karierę – od wykształcenia, po doświadczenie zawodowe i awans.

 

O ile sami nie wykazujemy takiego podejścia do działania, zdarza nam się opisywać takich szefów jako aroganckich, egoistycznych i władczych narcyzów zapatrzonych w swoje racje. Często zarzucamy im też niecierpliwość i nieustępliwość, bo na nasze próby wpłynięcia na ich decyzje reagują eskalacją konfliktu, a w najlepszym wypadku nieznoszącą sprzeciwu pointą.

 

Jak zatem możesz poprawić swoje samopoczucie i mieć lepsze relacje z takim przełożonym?

 

Oto, co możesz zrobić, aby obniżyć poziom stresu wynikający z interakcji z szefem, zyskać większą autonomię i przede wszystkim poprawić znacząco komfort własnej pracy:

 

  1. Dostosuj się do szybkiego tempa

 

Pospiesz się: mów rzeczowo i szybko, a nawet często spoglądaj na zegarek! Jeśli można wcześniej skończyć spotkanie, zrób to – tak postąpiłby twój szef i jest to dla niego naturalny, bo najbardziej efektywny sposób działania.

 

  1. Mów rzeczowo i jasno

 

Zacznij od kluczowych dla sprawy faktów i wniosków. W mailach wystrzegaj się „lania wody”, zbędnych słów i ozdobników. Przygotuj się jednak na pojawienie szczegółowych pytań. Na te także odpowiadaj rzeczowo i… „do brzegu”!

 

  1. Przygotuj się

 

Zanim spotkasz się z szefem w ważnej dla ciebie sprawie, po prostu się przygotuj. Dzięki temu będziesz trzymać się konspektu, wyrazisz główne idee i nie stracisz tempa rozmowy. Pamiętaj, dla twojego szefa szybkość zwykle oznacza skuteczność.

 

  1. Nie baw się w small talk

 

Odpuść sobie długie wstępy. Szefa naprawdę nie interesuje twoje życie prywatne, albo twój stosunek do pogody. W zamian może okazać się, że za niezmiernie interesujące uzna własne zdanie na tematy bieżące. Dlatego jeśli sam zagai rozmowę o najnowszych propozycjach rządu, albo weekendowym meczu, podchwyć temat, ale nie zdziw się, gdy w środku zdania po prostu zakończy wasze spotkanie…

 

  1. Stań w epicentrum trzęsienia

 

Wg typologii osobowości D-I-S-C, szefowie o wymienionych cechach, potrafią krzyczeć, żywo gestykulować, otwarcie stawać do konfliktu. Najgorsze, co możesz wówczas zrobić, to podkulić ogon i zrezygnować z konfrontacji. Konflikt jest bowiem naturalnym narzędziem w dyskusji dla takich osób. Jednak gdy zauważą, że nie ustąpisz, zmieniają zachowanie w mgnieniu oka. Konkretna i merytoryczna obrona swojego stanowiska spotka się z szacunkiem.

 

  1. Informuj, ale nie zamęczaj

 

Regularnie informuj o postępach twojej pracy i bądź na to stale przygotowany. Krótko przedstawiaj wyniki.

 

  1. Odnoś się do zysku i/lub utraconych korzyści

 

Jeśli chcesz przekonać szefa do swojego pomysłu i wykazać, że masz rację, skup się na korzyściach. Może to także dotyczyć wprowadzenia zmiany w zachowaniu przełożonego – np. dostarczenie ci danych lub dokumentów, których szef nie znosi wypełniać. Przetrwaj grymasy i opór oraz odnieś się do strat, jakie przyniesie brak dostarczenia tych rozwiązań oraz do o wiele większych zysków w przypadku zastosowania się do twojej prośby.

 

  1. Żądaj właściwego zachowania

 

Nie bój się zwracać uwagi na niewłaściwe zachowanie, jeśli takie w twoim odczuciu wystąpi. Przygotuj się na eskalację konfliktu i próbę postawienia na swoim, ale pamiętaj też, że ten sposób dyskusji jest dla takiego typu osobowości naturalną formą dochodzenia do porozumienia. Gdy konflikt wystąpi, przejdź ponownie do punktu 5.

 

 

Pamiętaj - poznanie teorii z nikogo nie uczyni światowej klasy speca od porozumiewania się z innymi. Tylko stosując wiedzę w praktyce, można wykształcić odpowiednie umiejętności. Dobrym do tego startem są praktyczne warsztaty.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak komunikować się z innymi oraz jakim typem osobowości jesteś ty i na co powinieneś zwrócić uwagę w pracy ze swoimi kolegami z zespołu, lub jeśli jesteś szefem i masz wrażenie, że twój zespół kompletnie cię nie rozumie i działa ospale w stosunku do tego, czego oczekujesz,  skontaktuj się z naszym doradcą. Pokażemy Ci rozwiązania szkoleniowe, które zmienią jakość działania zespołów w oparciu o profil osobowości persolog ®

 

Sprawdź także nasz program Akademii Kobiet Aktywnych Zawodowo, zakładający rozwój efektywności osobistej i umiejętności komunikacyjnych dla kobiet na stanowiskach merytorycznych i kierowniczych.

Newsletter