Obowiązki płatnika związane z przekazaniem pracownikom upominków

Podatnik zamierza przekazywać swoim pracownikom prezenty w związku z przejściem na emeryturę bądź w związku z jubileuszem pracy. Prezenty przekazywane byłyby w postaci zegarka, okolicznościowych monet lub w innej formie. Zakup upominków nastąpi ze środków obrotowych. Otrzymywanie tego rodzaju prezentów nie wynika z umów o pracę, regulaminu pracy lub innych aktów wewnętrznych.

 

Czy w związku z powyższym stanem faktycznym, przekazane prezenty, upominki będą stanowić dla pracowników przychody ze stosunku pracy i czy na podatniku jako płatniku podatku dochodowego od osób fizycznych ciążyć będzie obowiązek pobrania zaliczek na podatek zgodnie z art. 31 ustawy o PIT?

 

Zgodnie z art. 31 ustawy o PIT, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy – wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

 

Niezależnie od powyższego wyjaśnić należy, że w art. 2 ustawy o PIT przewidziane zostały sytuacje, w których uzyskanie korzyści majątkowej mieszczącej się w definicji przychodu nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród wyłączeń wskazanych w tym przepisie w ust. 1 pkt 3 wskazane zostały przychody podlegające przepisom ustawy o podatku od spadków i darowizn.

 

Pracodawcy, poza wyjątkowymi sytuacjami, nie dokonują darowizn na rzecz swoich pracowników. Jednocześnie jest oczywiste, że wynagrodzenie za pracę może przybierać nie tylko pieniężną postać, lecz także postać różnego rodzaju świadczeń, które – nawet nieujęte w umowie o pracę – w praktyce są postrzegane jako jego element. Gdyby się zdarzyło, że pracodawca rzeczywiście chce obdarować konkretnego pracownika, np. z okazji jubileuszu zatrudnienia wręcza mu np. zegarek, wówczas korzyść tę należałoby potraktować jako podlegającą ustawie o podatku od spadków i darowizn. Przekazanie takie nie jest częścią wynagrodzenia, jest natomiast formą gratulacji, podziękowań.

 

Należy więc uznać, że okolicznościowe prezenty od pracodawcy z okazji jubileuszu lub przejścia na emeryturę jako darowizny nie będą stanowić nieodpłatnego świadczenia ze stosunku pracy ze względu na charakter czynności mającej na celu nieekwiwalentne i jednostronne obdarowanie pracowników i tym samym na podatnikach nie ciążą obowiązki płatnika związane z obliczeniem, pobraniem i odprowadzeniem zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 31 ustawy o PIT.

 

Powyższe stanowisko potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 9 września 2019 r. (sygn. 0115-KDIT2-2.4011.266.2019.1.BK)

 

Ponadto można dodać, że wartość nagród jubileuszowych, przyznawanych w formie rzeczowej, nie stanowi podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. ZUS podkreśla, że istotny jest fakt periodycznego otrzymywania uprawnień do nagrody.

 

Joanna Litwińska, ekspert podatkowy

 

Newsletter